Blir ikke kvitt trådalger.

Har i flere mnd vært plaget av trådalger! Jeg vikler og vikler opp fa... skapet opp på en pinne, men blir ikke kvitt det ! va skal jeg gjøre ????
Hva slags filtrering har du i karet, og hva slags lys? Har du reflektorer på lysrørene?

Før fikk jeg alltid trådalger i overflateplantene hvis jeg hadde reflektorer på lysrørene. Etter at jeg fjernet reflektorene, kom ikke den algetypen mer.
For å hjelpe de allerede eksisterende trådalgene bort, lot jeg "ryddearbeidere" ta seg av den jobben:
Satte inn 2 små lilla eplesnegler, og de spiste opp rubb og stubb i løpet av få dager! De elsker trådalger.
I et kar på 98 liter, overflatemål 80 x 35 cm der hele overflaten var full av sånne "nøster" med trådalger, så spiste de opp alt sammen på under en uke. Det var helt rensket og jeg behøvde ikke fjerne noe som helst selv. Tydeligvis skikkelig snacks for dem, den algetypen der.

Etterhvert som algene var spist opp i et kar, flyttet jeg de to sneglene videre til neste kar osv. De vokste forresten i rekordfart... antageligvis på grunn av den høye andelen "ferskt grøntfôr" de levde av! Hehe

Det gikk en tid før jeg så trådalgene igjen, men for ca ett år siden satte jeg opp de første akvariene med HMF filter. Det tok noen måneder før det dukket opp, men etterhvert som matten ble full av skitt dukket trådalgene opp... masser av dem!! I 5 av 7 akvarier med HMF ble det massive trådalge-angrep. Ingen kar uten HMF fikk det... så årsaken er klar. Filtertypen kan ha noe å si.

Jeg har fjernet de fleste HMF mattene, og i alle tilfellene forsvinner da trådalgene sakte men sikkert over noen få uker. Det er littegrann igjen i den ene 160 literen bare. Pga eggleggende Corydoras i så mange kar har jeg ikke ønsket å benytte eplesnegler nå til å fjerne trådalgene.
Har en grei Eheim2224,som er 3 mnd gammel! Har ikke reflektorer,men Jewel lysrør som fulgte med karet ( 240 l )
Er karet også bare 3 mnd gammelt, eller er det kun filteret? Begynte problemene med trådalger før eller etter at du startet opp med Eheim filtrering istedenfor Juwel filteret?

Har du, by any chance, lagt inn en form for svart svamp inni filteret...? Ikke bare blå, men svart altså?
mona o
Er karet også bare 3 mnd gammelt, eller er det kun filteret? Begynte problemene med trådalger før eller etter at du startet opp med Eheim filtrering istedenfor Juwel filteret? Har du, by any chance, lagt inn en form for[B] svart[/B] svamp inni filteret...? Ikke bare blå, men svart altså?


Er det kullfilter du tenker p med sort svamp?
Kan den være årsak til trådalgeoppblomstring? Hva er det med kull som trigger dette?

Hva er HMF matte?

Jeg har noe trådalger eller skjeggalger (ser ikke helt forskjellen enda).
Har kjøpt en liten stim SAEr som straks skal ansettes i karret for å rydde opp.
mona o
Er karet også bare 3 mnd gammelt, eller er det kun filteret? Begynte problemene med trådalger før eller etter at du startet opp med Eheim filtrering istedenfor Juwel filteret? Har du, by any chance, lagt inn en form for[B] svart[/B] svamp inni filteret...? Ikke bare blå, men svart altså?

julnil
Er det kullfilter du tenker p med sort svamp? Kan den være årsak til trådalgeoppblomstring? Hva er det med kull som trigger dette?

Kullfilter skal bare brukes en veldig kort periode, kanskje bare noen dager eller en uke eller to. Etter dette må det tas ut og kastes.
Kull har begrenset levetid i karet, fordi kull absorberer diverse stoffer fra akvarievannet, og holder på det. Men... etter en tid er kullet mettet, og kan ikke suge opp mer. Da kan man istedet risikere at kullet begynner å slippe fra seg stoffene igjen, ut i vannet, med en algeoppblomstring, dårlig vannkvalitet og andre problemer som resultat.

julnil
Hva er HMF matte?


HMF = Hamburger Matten Filter, oppkalt etter byen der den tyske ingeniøren som oppfant denne filtertypen bor.
Se eksempel på hjørnevarianten av HMF her.
Trådalger
Både " Kærret " og filteret er ca 3 mnd gammelt. liker ikke innerfilter, så jeg Knakk ut Jewelfilteret. har aldri hatt trådalger, så dette er en ny erfaring.
Trådalger
Bruker ikke køl filter ( utenom når jeg har bruket medisin ) Har alltid hatt Eheim, og er fornøyd med dette.
Heisan!

Hadde også en del trådalger i mitt Juwel Vision 180.
Et godt beplantet kar med selskapsfisk (platy, guppy, scalare)
Har i tillegg SAE, Corydoras og Ancistrus som jeg tenkte kanskje tok trådalger... Litt forsvant, men fortsatt en del var tilstede.

Så fikk jeg tips i en zoobutikk om å mørklegge (skru av lyset) 1 time midt på dagen til algene var vekk. Vips! 2 uker senere var trådalgene borte.
Har forøvrig timer på karet som jeg kan stille 1/2 time for 1/2 time på (innviduellt ukedag for ukedag) så det var en enkel sak for meg å sette opp.
Jeg satt opp :
man-ons-fre-søn=mørklagt 13-14
tir-tor-lør=mørklagt 14-15.30

Samtidig i 14 dagers perioden hadde jeg belysning kun 8 timer totalt om dagen.

Dette funket for meg...

Ps. Ble forklart i zoobutikken (utrolig dyktig kar som jobber der) at å gjøre slik forvirrer voksesyklusen til trådalgene veldig og gjør at de ikke klarer seg (ca forklaring utifra mitt hode
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap