Saene mine virker ikke!

Noen som er dyretolk er inne, og kan fortelle SAEne mine at det er meningen de skal spise trådalgene og penselalgene?

Har trådalger på vallisneriane, og penselalger på røtter og kokkosnøtthuler.

Trodde SAEne var en super løsning på dette, da nettet lover gull og grønne skoger om man setter SAEr inn i karret...nåvel, fikk nok kråkesølv jeg da, for joda de spiser alger, men ikke disse to.

WHY? WHY ME?

Argh! Hva gjør jeg nå?

Har lys på fra kl 12-23, og da er det soloppgang fra kl 12-13 og solnedgang fra kl 22-23.

Har det noe for seg å kutte mer ned på tiden med lys?

Noen som har nevnt noe med at det hjelper å slå av lysene 1 time midt på dagen i 2 uker, for da forstyrrer man vekstsyklysen til algene?
Du er sikker på du har fått SAE og ikke Flying Fox som ligner veldig, men er en udugelig hissigpropp.

SAE spiser også mindre alger hvis du forer dem mye med vanlig for. Forer du for mye vil SAE blåse i alger - særlig større SAE, men algene liker godt den økte næringen i vannet.

Mellom 10-12 timer er ideelt med lys, er du plaget av alger ville jeg ikke hatt lyset på over 10 timer, helst litt mindre en periode.
ingen fôring i karret på 1 uke, så vil nok SAE`ne ta penselalgene glatt. jeg har 5-6 stk som er 4-5år gammle disse sender jeg rundt i div karr som jeg sliter litt med penselalger i.
Kan bare underskrive på SAE'nes effektivitet! Har sett 5 små SAE renske ett 500l+ algebefengt kar for alt som var av alger på 5 dager - tilogmed plantene ble rensket og var som nye etterpå
Kjøpte selv 4 sånne i størrelsen 3-4 cm i romjula. siden da har de rensket opp et stort penselalgeproblem i 128litern. blant annet ei ganske stor rot dekket av halvannen cm lange alger, det det bare er litt spredte småplanter igjen.

Hadde ikke i min villeste fantasi trodd de skulle være så effektive.
Er ikke FF'er dette

De spiser alger så lenge de ikke sover, men tydeligvis ikke alger som jeg ser...

Kan ikke la være å fóre, har andre fisk i karret også
julnil
Kan ikke la være å fóre, har andre fisk i karret også


Her ligger nok svaret. SAE spiser alt de kommer over med god appetitt. De oppfører seg ikke som rene algespisere i så måte. Forresten; husk at fisk ikke er maskiner. Det er ikke slik at en algespiser automatisk renser karet for alger, eller at en sneglespiser automatisk løser et snegleproblem osv. Alt avhenger av tilgang på mat, trivsel, etc.
Jovial
[QUOTE=julnil]Kan ikke la være å fóre, har andre fisk i karret også


Her ligger nok svaret. SAE spiser alt de kommer over med god appetitt. De oppfører seg ikke som rene algespisere i så måte. Forresten; husk at fisk ikke er maskiner. Det er ikke slik at en algespiser automatisk renser karet for alger, eller at en sneglespiser automatisk løser et snegleproblem osv. Alt avhenger av tilgang på mat, trivsel, etc.

Selvfølgelig vet jeg at fisk ikke er programmerbare
Jeg prøvde bare å fremstille problemet på en litt annen måte en slik man vanligvis skriver et innlegg
De fleste fisker tåler fint flere dager uten foring.
Hei, hvor stort er akvariet og hvor mange SAE har du?
Hadde selv dette "underlige" problemet i et 64l.kar.
Der var det 2 SAE, og 2 Ottoer, og penselalgene bare spredte seg mer og mer. Hadde ikke noe trådalger da, men hadde brune alger.
Jeg gikk til innkjøp av 2 Kinesiske algeetere( de er dog litt "hissige"), men du verden så flinke de er. Etter de kom i karet, ble det liksom fart i de andre algeeterne, og mye av penselalgene forsvant og brunalgene forsvant.
Om det var KAE som var årsaken til at det ble "fart" i sakene, vet jeg dessverre ikke, men jeg tror iallefall det er lurt å ha flere algeetere i et kar.
I mitt 115l.kar, har jeg selvfølgelig disse "grusomme" penselalgene, kjøpte nylig 2 SAE(bittesmå), for at de skulle hjelpe til med "problemet", men en av dem døde, dessverre, så da må jeg vel kjøpe inn noen fler, da jeg tviler på at 1 SAE skal få bukt med penselalgene. For øvrig har jeg en Gullbarbe, som også spiser penselalger, men den greier heller ikke å rense karet. Har ellers 6 Kinesiske algeetere som iallefall holder karet "rent" for andre alger, heldigvis
Lykke til
Nå må jeg bare brette opp armene å ta algeprobleemt på alvor...alternativet blir å overgi seg til algene, og leke at jeg synes de er pene..

Jeg har 2 ancistrus som jeg har hatt fra starten av (altså siden i høst).
Så kjøpte jeg 3 små SAEr rett før jul
Så kjøpte jeg 3 små SAEr til i helgen.

De spiser og gumler dagen lang, men hopper over penselalgene og trådalgene (bokstavelig talt). Når de kommer til en av disse algeartene, svinger de utenom.

Jeg har vallisneria-arter som har blader som nå er to meter lange (vokser hurtig i karret). Er så surt å klippe av disse algebefengte fine lange bladene, så har bare tatt noen av dem til nå.

Så hva gjør jeg?

Røttene med penselalger kan jeg ta ut og skrubbe rene..Vil de hjelpe, eller kommer de tilbake straks?

Vallisneriablader med trådealger kan jeg klippe av.....men det blir å skje med gråten i halsen. vil det hjelpe, eller kommer plagen tilbake om jeg ikke finner kilden til årsaken?

Skal jeg sultefóre hele karret til SAEne tar til vett? (har noen palettalger oppi karret)

Og hva gjør jeg galt?

For mye lys? Har 2X80 og 2x54w T5 dempbare lys med sunriser.
Ingen reflektorer.
Disse starter kl 12, der det er soloppgang fra 12-13
Så er det solnedgang fra kl 21-22, og lysene slokkes helt kl 23

Overfórer jeg? Ja det er jo umulig for andre å svare på. Kan jeg finne det ut f.eks med å måle næringsinnholdet i vannet på noen måter?

Flere delvannsbytter? Isåfall, med hvilket intervall? I gang hver dag?

Legger ved bilder av algene, kanskje jeg ikke har de algene jeg tror jeg har...
ikke mat karret på 1 uke, har du sunne og friske fisk og ingen yngler, klarer de dette helt fint.
Vannskifte tar jeg minimum 30-60% i løpet av hver 14dag. Noen oftere pga mye fôring og yngler som skal vokse.

palletalger som du nevner har jeg aldri hørt om, men jeg trur du mener at du har et parr med pallet ciklider der? isåfall klarer de seg fint i 1 uke uten mat. ( Så fremt de er friske og raske)
Trym81
ikke mat karret på 1 uke, har du sunne og friske fisk og ingen yngler, klarer de dette helt fint. Vannskifte tar jeg minimum 30-60% i løpet av hver 14dag. Noen oftere pga mye fôring og yngler som skal vokse. palletalger som du nevner har jeg aldri hørt om, men jeg trur du mener at du har et parr med pallet ciklider der? isåfall klarer de seg fint i 1 uke uten mat. ( Så fremt de er friske og raske)


hihi...palettalger ja.....nei, mente palettyngel jeg da
Er derfor jeg ikke kan la være å mate i 1 uke.
Har du målt nitrat (no3) og fosfat(po4)? Ofte blir det sagt att et overskudd av disse gir alger - og det stemmer, men har du veldig lite av disse stoffene gir også det alger da algene utkonkurerer plantene som trenger blant andre disse stoffene, har du mye lys blir det enda viktigere med balanse i karet - med mye lys trenger man også ofte mer co2 til plantene.
Nei, jeg har ikke tester for NO3 og PO4, så det kan jeg skaffe meg

Finnes det noe formel som viser det mest optimale forhold mellom NO3, PO4 og mengde lys (vet hvor mange watt jeg har pr liter)

CO2-anlegg har jeg dessverre ikke. Har vurdert det, men er ikke sikker på om jeg kan nok til at det er vits for meg å begynne å kjøre inn CO2 i tillegg

Men vil tiltaken som skrubbing av rot og nedklipping av vallisneria har noen effekt? Gode eller dårlig?
Uansett er jeg overrasket over at SAEne ikke gjør jobben....

Du får håpe noen plantekarentusiaster svarer deg - de har som regel snøring på næring - lysforhold.
6 sae på 540 liter er ikke veldig mye da. Sånn jeg ser det har du relativt mye lys og samtidig ikke veldig mye planter.
Jeg ville slått av 2 lysrør - kutt foringen i noen dager og sett inn hornblad - har du for mye næringsstoffer i karet ditt er hornblad veldig effektivt til å ta opp dette.
Alger
Hei,jeg synes ikke det ser ut som et stort algeproblem,snarere litt småjustering med is i magen.Jeg ville satt soloppgangen 2 t.senere,byttet litt mer vann og ventet påat sae`ene skal bli litt større.Hilsen Terje.
Pål Laumann:
Nei, men ble så overrrasket over at de ikke brydde seg om trådalgene og penselalgene overhodet. Hadde de gjort det, så hadde jeg sett at det nyttet å ha dem i iallefall.
MEN; nå har jeg kuttet ned på fóringen i noen dager, og nå i kveld så jeg at en av de første innførte SAEne nappet i penselalgene.

Har nok også mere lys og næring, enn jeg har av planter som nyttegjør seg av dette.

Ulvster:
Har vasspest i karret, men kunne sikkert hatt noe mer.

fjell reven:
Ja, de har ikke tatt overhand enda, men vil ta over kontrollen før det blir for mye.
Men man kanskje kalle dette for "innkjøringsalger" siden det ikke er så mange mnd siden karret ble satt opp, og plantene ikke er i overflod enda.

I tillegg har jeg nå bestilt litt flere tester: NO3, PO4, O2, CO2, jern så slipper jeg sitte å lure på hvilke forhold jeg har mellom de forskjellige faktorene, men heller kan si med sikkerhet!

Så skal jeg se litt på om jeg kan ha soloppgangen 1 time senere enn jeg har pr i dag.
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap