Black-beard algae... sukk!

Hei,

Jeg har fått en fin bestand av black-beard alge. Ser ut som meget tett og lavt blåaktig gress. Den koser seg på en stor rot og sprer seg nå villig til forskellige planter og på bunnen.

Dersomjeg kunne avgrenset algen ville det være et dekorativt innslag, men nå begynner den å ta over, og det liker jeg ikke.

Jeg vet mange er motstandere av kjemikalier i akvariet, men jeg ble lei av å prøve å utslette denne manuellt. jeg kan skrubbet stener og røtter, luket bort planter og blader med alger på, men det ser ut som forholdene er optimale : (
Så da gikk jeg til innkjøp av ALGIZIT som skulle løse problemet. Nå har det gått en liten uke, og det er ingen tegn til retrett fra denne eller andre alger som er i akvariet.

Noen som har gode råd eller tips?

Mulig jeg venter resultater litt for kjappt, det står ingenting på pakken hvor lenge kuren er aktiv. Det står heller ikke noe om lufting eller spesielle tiltak som skal iverksettes bortsett far å legge tabelettene i plantefrie områder med god sirkulasjon. Nå lurer jeg på om jeg skal mørklegge en liten uke...

Fiskene har ikke tatt notis av kuren, de koser seg og appetitten er på topp.

mvh

Jan



En ting jeg kan love deg, er at penselalger ikke lar seg knekke av en liten uke uten lys! Så det tror jeg ikke du trenger å prøve en gang. De er den mest seiglivede algen vi kjenner til.

I et 160 liters malle-kar jeg hadde som sto i et veldig lyst rom, slo jeg av akvarielyset i hele 2 måneder! Tror du det hjalp en dr...? Næh. Det var proppfullt av penselalger likevel.

Det som gjør at penselalgene stortrives, er først og fremst høy sirkulasjon.
Som følge av det, har jeg skrudd ned antall liter i timen på alle mine utvendige tønnefiltere pumper til kanskje trekvart kraft eller halv kraft i enkelte tilfeller. Lav sirkulasjon gjør at penselalgen ikke trives så godt mer. Hvis jeg da har fjernet de synlige algene, kommer det ikke tilbake så lenge sirkulasjonen er lav.

Det som avgjør hvor god biologisk kapasitet et filter har, er hva volumet på filtertønnen/filtermedie-rommet er på. Altså hvor mye filtermateriale det er plass til i filteret. Om filteret er oppgitt å skulle pushe 500 eller 700 liter pr time sier ingenting om hvilken rensekapasitet det har. Det er det altså filtermateriale-volumet som gjør.

En annen ting har jeg merket som fremmer penselalge-vekst, er om det er mye dødt biologisk materiale under nedbrytning i karet. Jeg kan faktisk SE at penselalgene begynner å poppe frem sitt stygge ansikt hvis det er gått f.eks. 3-4 mnd siden siste filterrens slik at det er svært mye råttent materiale i det. En rens av filteret og en slamsuging i karet, deretter en manuell fjerning av alle synlige penselalger, og jeg er kvitt dem igjen for denne omgang.

Man kan ikke ukritisk skru ned filterløsningene sine. Det kan f.eks. bli skummelt om man skrur ned innvendige filtere på den måten, for da kan det bli FOR få liter i timen som renses, og nitritt oppstår. Innvendige filtere har nemlig mye mindre kapasitet. Men sjekk og prøv.

Jeg har KUN skrudd ned styrken på utvendige tønnefiltere. Og etter mitt 5 år lange bekjentskap med penselalger, er dette det eneste som virkelig nytter! (skrur jeg opp sirkulasjonen igjen, er de tilbake på ei uke)
Takk for svar!

Algeoppblomstringen har vært pågående de siste 4 ukene. Jeg renset filter og hadde en kraftig opprydding i akvariet (160l m/eheim pro 2026). Luket ut en bøtte med planter og fikk et åpent kar med god plass (sett i forhold til størrelsen).
Fra å ha beplantning på ca 80% av bunnarealet, har jeg nå beplantet ca 30%

Etter dette har det selvsagt blitt mye mer lys, skogen jeg hadde skjermet mye for lyset. Flyteplanter og 2 stoore og meget frodige lotuser med flyteblader skjermet godt.

Alt innhold bortsett fra substrat ble vasket og jeg ble mildt sagt fornøyd med resultatet. Jeg trengte plassen siden jeg har overtatt 3 discuser (som er relativt liten 6-7 cm, tror ikke de har hatt optimal vekst i sitt tidliger hjem. De går sammen med en litensverm på 10-12 ansistrus 3-4cm, 5 khuli og en sky gjeng amanoreker som bare duker opp når jeg ommøblerer.

Jeg hadde trodd at algizit skulle hjelpe, har faktisk redusert sirkulasjonen (tidligere i uken), velger å mørklegge nå for å se hva som skjer. Blender av med svart plast i morgen og slutter og fore i en uke med mørke.

krysser fingrene og venter i spenning...




Tilfeldig bekjentskap
© TorillNB
Reklame for plussmedlemskap