Grønt vann

Har slidet lenge me grønt vann nå. Er ikke så veldig grønt, men vil gjerne har det helt klart. Har hørt at det kan være flytende alger.
Hvordan kan jeg få det vekk? Jeg renser akvariumet mitt 1 gang i uka. Er et 120 liter.

Har hørt at det er positivt med grønt vann, stemmer dette?
Er det positivt me alger?
kan se om det hjelper og mørklegge karet ett par dager. og evt ha litt mindre lys tid på karet. hvordan står karet med tanke på lys uten fra? masse dagslys inn eller?
saffen
kan se om det hjelper og mørklegge karet ett par dager. og evt ha litt mindre lys tid på karet. hvordan står karet med tanke på lys uten fra? masse dagslys inn eller?

nei, det står ikke med vinduet, så lite dagslys inn. Jeg har nettopp satt inn tidsur, så nå er lyset av i 10 timer i døgnet. Skal lyset være av mer?
Hvis det er på i 14 timer og av i 10 timer er det forklaringen, du må hvertfall snu på det!
Sett det på i maksimum 10 timer og ha det mørklagt resten av døgnet

Kenneth
Og fram til nå har lyset stått på 24 timer i døgnet? Der har du forklaringen på hvorfor du har svevealger (= grønt vann)

14 timer med lys er også for mye. 10 timer er normalt, og når du er plaga med alger som nå kan du gjerne kutte ned på tida enda mer.

Du sier du renser akvariet en gang i uka? Hva legger du i det? Hvis det betyr rensing av filterpumpa og vask og skrubb av inventar, så må du slutte med det øyeblikkelig! Pumpa skal du bare røre når det nesten ikke er sirkulasjon igjen. Og skrubinng av inventar gjøres maks en gang i året.

Glasset på akvariet kan du gjerne skrubbe med en algemagnet/ svamp/ filtervatt så ofte du vil for å fjerne alger som sitter fast på glasset.

Bytting av litt av vannet er en typisk 1-gang-i-uka-jobb. 1/3 av vannet er passende mengde. HVis du ser det ligger mye skitt på bunnen, kan du bytte vannet gjennom en såkalt slamsuger (hevert).

Ved masse svevealger sånn som du har nå, pleier vi gjerne å anbefale total mørklegging av akvariet en periode, men siden det er såpass tydelige årsager på hvorfor det har blitt sånn, ville jeg nok anbefale deg å se det an noen uker, se om det blir bedre når du gir akvariet litt mer riktige forhold.
Du kan gjerne bytte 1/3 av vannet oftere enn en gang i uka om du har lyst. Det er bare positivt.
nei, før har eg tatt lyset av når jeg har lagt meg, så da sto det av i 6-8 timer, men nå står det av i 10 - men da skal jeg ta det av i 14 timer

Med vasking av akvariumet så mener jeg slamsuging - og skifting av 1/3 vann. Jeg har ikke rørt filteret i pumpen, og hatt det i 3 måneder nå.
Glasset er fint, det er ingen alger på det,

Men tilbaket til et av spørsmålene mine. Er alger farligt for fisken? eller er det positivt å ha litt alger, trives fisken bedre med det?

Takk for all hjelp
Alger er ikke farlig for fisk. tvert i mot.. Det er livsgrunnalget for mange akvariefisk.
Uansett, det er jo kjedelig og stirre inn i enn grønn frukthage når poenget med akvarie er og følge med fiska under vann og lære og kose seg med det.
Dette er jo smak og behag, det er noen som primært setter opp ett kar for og få algevekst, dog ikke svenende alger men f.eks grønne trådalger som gir en pen kontrast.
Litt alger er bare posetivt fordi det livnærer mange fisk og viser at det er i balanse, men når vannet blir grønt tyder det på at algene har det for godt og tar over hele karet.

Bytt halvparten av vannet, bare temperer det litt så du slepper og ta knekken på fisken og mørklegg karet i 3-4 dager og ta ett nytt vannbytte så skal du se dem forsvinner etterhvert. Bare vær tålmodig!

mvh Kenneth

Flott, då gjør eg d

takker for hjelpen
Uv lys
Kjøp en liten uv aquamedic 5w e.l. Grønt vann borte på 2 dager

Tilfeldig bekjentskap
© Kristin Haugen
Reklame for plussmedlemskap