Enormt med svevealger - blir 9 w (uv-filter) for lite i 290-liter?

Tråd nummer 9483748 om svevealger. Har lest det meste jeg har kommet over om temaet de siste ukene, men det er bare det samme om og om igjen, så må nesten lage en til.

Begynte å få grønt vann for ca 3 uker siden (var nok litt for ivrig med fôringa den siste tida før det, pluss fikla for mye med filteret på grunn av fisk som forsvant inn i det), og så var det plutselig helt ekstremt - så kanskje 3-4 cm inn i karet.

Mørkla karet 4-5 dager, og i en dag eller to etter det var det litt bedre, men så ble det verre igjen, og nå er det verre enn noengang! Bytter vanligvis ca 30 % vann en til to ganger i uka, men har gjort det kanskje tre ganger i uka i det siste. Blir litt bedre rett etterpå, men så er det like ille igjen dagen etterpå.

Fôrer minimalt. Har før hatt lyset på 9-10 timer i døgnet, ca 6 nå.

Vel, til poenget.. Har bestilt et 9 w uv-filter (green killing machine), sterilizer. Vil dette bli for lite? Har altså en 290-liter med et am-top professional 3338 (1200 l/t) utvendig filter. Om 9 w er for lite, kan jeg kjøpe et til 9 watt og bruke begge to samtidig? Aldri vært borti uv-filter før..

Om dette ikke funker heller, hva gjør jeg da? Er det noe annet jeg kan gjøre mens jeg venter på filteret, og mens det er i bruk (stemmer det at man må bytte en del vann ca annenhver dag)? Og hvor lenge skal filteret være på pr dag, og hvor lenge skal man bruke det? Hehe, mange spørsmål og rotete innlegg... *frustrert*
Svevealger kan filtreres ut mekanisk også.
Den avanserte varianten er Diatom filter, men det er vel ikke spesielt utbredt, og vanskelig å få tak i. Den langt lettere metoden er å skaffe seg en ekstremt fin filterduk å ha oppi filteret. F.eks fra JBL

Finnes nok også andre fabrikat og nettbutikker som selger dette.

Jeg kan ikke skjønne annet enn at 9w skal holde fint til ditt bruk. Filtrer gjerne ut mekaniske først, og så bruker du UV-filteret for å holde det i sjakk.
carassius
Tråd nummer 9483748 om svevealger. Har lest det meste jeg har kommet over om temaet de siste ukene, men det er bare det samme om og om igjen, så må nesten lage en til. Begynte å få grønt vann for ca 3 uker siden (var nok litt for ivrig med fôringa den siste tida før det, pluss fikla for mye med filteret på grunn av fisk som forsvant inn i det), og så var det plutselig helt ekstremt - så kanskje 3-4 cm inn i karet. Mørkla karet 4-5 dager, og i en dag eller to etter det var det litt bedre, men så ble det verre igjen, og nå er det verre enn noengang! Bytter vanligvis ca 30 % vann en til to ganger i uka, men har gjort det kanskje tre ganger i uka i det siste. Blir litt bedre rett etterpå, men så er det like ille igjen dagen etterpå. Fôrer minimalt. Har før hatt lyset på 9-10 timer i døgnet, ca 6 nå. Vel, til poenget.. Har bestilt et 9 w uv-filter (green killing machine), sterilizer. Vil dette bli for lite? Har altså en 290-liter med et am-top professional 3338 (1200 l/t) utvendig filter. Om 9 w er for lite, kan jeg kjøpe et til 9 watt og bruke begge to samtidig? Aldri vært borti uv-filter før.. Om dette ikke funker heller, hva gjør jeg da? Er det noe annet jeg kan gjøre mens jeg venter på filteret, og mens det er i bruk (stemmer det at man må bytte en del vann ca annenhver dag)? Og hvor lenge skal filteret være på pr dag, og hvor lenge skal man bruke det? Hehe, mange spørsmål og rotete innlegg... :) *frustrert*

UV filteret vil gjøre nytten, men du må nok ha litt tålmodighet. Et sterkere uv filter sammen med sterk tilpasset pumpe gjør jo jobben raskere.

UV filteret løser ikke det underliggende problemet som er for høyt næringsinnhold i vannet. Du gjør det meste riktig med jf, mange anbefalinger, men jeg ville gjort det anderledes. Jeg ville økt lysmengden til f.eks 15 timer i 2-3 uker gjerne sammen med å plante hurtigvoksende vanlige planter så deretter ha noen dager med mørke for så å bygge opp lyset gradvis til ca 8-9 timer. Sveve algene lever av 2 ting. næring i vannet og lys. For at næringen i vannet skal forsvinne må algene bruke det opp, og til det trenger de lys.

Lykke til, dette pleier å løse seg med tålmodighet
Herlig, prøver med filterduken (og uv-filteret) først. Har det noe for seg å skifte noe mer vann enn vanlig nå før filteret kommer? Enn mens det er i bruk?
carassius
Herlig, prøver med filterduken (og uv-filteret) først. Har det noe for seg å skifte noe mer vann enn vanlig nå før filteret kommer? Enn mens det er i bruk?

Dette med å skifte vann for å få kontroll med svevealger har både positive og negave effekter.

Det som taler for ikke å skifte vann er at man ikke tilfører nye næringsstoffer via vannskiftet.

På den negative siden så får man ikke ut døde svevealger som gir næring til de levende slik at de opprettholder seg.

Det beste etter min vurdering er å ikke skifte vann, men ha et kraftig filter som fysisk fjerner døde alger fra akvariet. man bør også rense dette oftere enn vanlig så disse næringsstoffene ikke kommer inn i kretsløpet igjen via nedbrytningen i filteret.

Dette vil også gjelde alger som dør pga uv lyset. Næringen disse inneholder må ut av systemet.
PT
Det som taler for ikke å skifte vann er at man ikke tilfører nye næringsstoffer via vannskiftet.

Mulig jeg misforstår, men er ikke dette bra?

Takk for hjelp og råd så langt

Normalt er det bra med tilførsel av næringsstoffer, men det er når akvariet er stabilisert og har planter som kan nyttigghøre seg disse.

I et kar med svevealger er det et poeng og redusere næringsmengden en periode inntil man får kontroll over disse og bygget opp annen plantevekst som kan bruke næringen.

Fordelen med filterduken er at du tar den ut etter ca ett døgn, altså dødt materiale forsvinner UT av karet. Bruker du kun UV til å ta livet av dem kommer den biologiske belastningen de døde algene medfører på toppen av det filteret allerede har å jobbe med.

Har du først fjernet de manuelt kan jeg ikke skjønne annet enn av UV-filteret vil holde vannet krystallklart.
Da venter jeg for sikkerhets skyld med uv-filteret til jeg har fått fjernet dem med duken. Kan jeg ha den mellom svampen (grov) og vatten øverst i filteret (evt over vatten)? Eller hvor er det best å ha den?
Og der kunne man endelig se gjennom akvariet igjen! Fantastisk!
Så bra! Du brukte filterduk først og så uv filter?
Filterduken fra JBL har jeg brukt noen få ganger med veldig godt resultat og den gjør jobben! Vannet blir krystallklart. Det er veldig veldig viktig å fjerne duken etter ca et døgn. Ligger den for lenge, kan hele filteret stoppe opp for duken blir fort tett. Jeg har alltid en pakke med den liggende i beredskap.

Produsenten hevder at denne filterduken filtrerer bort partikler som er større en tusendedels millimeter (!). Det er faktisk slik at den da ville holdt tilbake frittsvømmende parasitter i vannet som f.eks. den som forårsaker hvitprikk! (som er usynlige for våre øyne).
Hva med å prøve biologisk krigføring ?? Ferskvanns muslinger ?

Mvh VT
Brukte filterduk (tre døgn/omganger, var ikke nok til mer) først og så uv-filter, ja. Filteret har stått på snart ei uke. Det som virkelig gjorde susen. Verdt hver krone.
Bra! Det fine med duken er at du får dette algematerialet UT av akvariet. Så bruker du uv senere for å holde det nede. Minimal biologisk merbelastning
mona o
Filterduken fra JBL har jeg brukt noen få ganger med veldig godt resultat og den gjør jobben! Vannet blir krystallklart.

Hei! Veit denne tråden er litt gammel, men sliter med svevealger i akvariet mitt og lurer på hvor man får tak i en slik filterduk (og hvordan den ser ut)?
Tilfeldig bekjentskap
© Per Gunnar Stenersæter
Reklame for plussmedlemskap