Hva slags alger er dette?

Dette grønne kryper utover sanda, på tross av at karet er under behandling av Happy-life Algin Regular. Jeg ser at skjeggalgene er på tilbakegang, men dette som vokser fra rota og utover sanda, det holder seg der og minker ikke.

Hva er det, og hva gjør jeg for å få det bort?

Karet har vært i drift i fem uker på onsdag, og jeg antar at sollys var årsaken til skjeggalgene. Det er ingen nitritt, nitrat mellom 0 og 12,5 (tetra...), ph 7,0, gh 5. Temperatur 25 grader.
Det ser ut som BGA.

Har sett i en tidligere tråd at Happy Life Algin Extra skal kunne ta BGA.
Må kanskje kjøre en kombikur, da?
Fant tråden jeg tenkte på,
Her er linken

http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1022&thread_id=50428&sr=1&msr=1

hmm får ikke lagt til linken
Les om blågrønnealger her!

mvh Kenneth
Ja, når jeg ser bilde av BGA ser jeg jo at det må være det. Men årsaken er nok ikke dårlig vannstrøm, det er nok heller dette med nyoppsatt kar og ustabilitet.

Men tør jeg starte med en Happy-life Algin Extra-kur sammen med Regular, bare knappe to uker før jeg får cory'er i karet? Lar de seg bekjempe uten kjemi eller er det like greit å putte oppi HLA Extra først som sist?
En annen grunn er nok da at du har for lite sirkulasjon i sanden/grusen..
Få tak i sandsnegler så er saken løst, da vil du se at det forsvinner av seg selv ettervært.

mvh Kenneth
Sandsnegler - hvor får jeg dem? Og formerer de seg som pestsnegler eller holder de seg i siviliserte former (dvs håndterbart antall)? Jeg har to jegersnegler i karet, de må vel ut dersom sandsnegler skal inn?

Vil coryenes roting i sanda gjøre samme susen?
Her var det iallfall borte 5 min etter coryene var i hus.
Da avventer jeg til de er i hus - og tar det også som et tegn på at BGA ikke er skadelig for coryene
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap