Restart, etter massivt bga angrep

Litt i tvil på om denne hører til her, men jeg tar sjansen...

Jeg har et 20 liters kar som pr i dag huser en kampfisk. Ikke lenge etter oppstart så så jeg de første antydningene til BGA oppi der. Holdt det rimelig i sjakk ved å ta stadige runder med bunnsuging, men ble ikke kvitt det.

Så tok det plutselig helt av, og hele karet ble dekket av disse algene. Jeg tok da en restart av det hele. Kokte sand, kjøpte nye planter, og rengjorde karet skikkelig.

Det så bra ut en stund, men nå rett før påske så så jeg denne blå-grønne guggen igjen, og når vi kom hjem fra fjellet så fikk jeg nesten sjokk... Hele karet var igjen dekket av dette, og ti ganger verre enn sist. (fisken levde i beste velgående)

Så nå har fisken fått midlertidig tilholdssted i en forlengst bortsatt gullfiskbolle.

Jeg har nå kastet ALT oppi karet. Karet er behørig vasket (ved et uhell med såpe, men det er en annen sak...), filteret i pumpen er kastet, og selve pumpen er grundig vasket.

Men hva kan jeg gjøre for å unngå at dette skjer igjen? Er det noe jeg kan tilsette vannet for å unngå det?

Litt info om karet/vannet:

-Vannkvaliteten er tilsynelatende bra. Kun målt med disse forhatte sticksene, men ja...
-Steller karet på lik linje med de to andre karene, og bruker samme vann. Har ikke hatt BGA i de to andre (300L og 60L) så det tyder vel på at det ikke er noe galt med springvannet mitt.
-Jeg har hatt en liten pumpe oppi til kampfisken. Usikker på hvilken kapasitet, men den er liten. Prøvde med en kraftigere pumpe en periode, uten at det hjalp. Fisken trivdes ikke med så mye sirkulasjon, så den lille ble satt tilbake.
-Karet er ikke spesielt utsatt for sollys.
-Noe mat kan ha blitt liggende igjen oppi der. Fisken er ikke av den smarte typen, så når maten synker ned, så skjønner han ikke at den kan svømme etter... Men dette har jeg vært veldig klar over, så jeg forer den bit for bit, for å unngå at noe faller til bunn.

Jeg håper noen kan hjelpe meg litt her, ved å komme med tips og gode råd. Jeg har et ønske om å få det igang ganske fort igjen, for jeg er ikke tilhenger av å ha fisk i bolle...
Alle kan få bga, spesielt i kar med tettere bunnsubstrat.
Strakstiltak er sandsnegler og mer sirkulasjon, gjerne på den plassen hvor det er værst.

Alltid gjort det på denne måten og har alltid blitt kvitt det.

mvh Kenneth
Eplesnegler spiser all BGA på et par uker
Tilfeldig bekjentskap
© Liv Hjelle
Reklame for plussmedlemskap