Happy life algin regular = fiskedød?

Sliter med skjeggalger, og etter å ha lest en tråd her på forumet, fant jeg ut
at jeg skulle prøve med happy-life. Tømte i anbefalt mengde her en kveld, og når jeg våknet morgen etter så lå alle discusene i overflata.
Tok 50% vannbytte tvert, og nå svømmer de normalt igjen. Selv om de
ikke ser helt pigge ut. Det virket nesten som om de hadde fått en overdose av co2 (har co2 tilførsel), etter algemiddelet?
Et par spørsmål.
1. Pumpa skal være på hele tiden ja?
2. Hqi lys på?

Kan det ha blitt noe kluss med pmdd-gjødningen og anti-algemiddelet?

Karet er på 312l og 2x150w 5000k halogen.

Mvh
Roger

helst sats på noen som eter algene,

1. ja pumpen skal være på heletiden
2. hqi lys kan være en trigger til algeveksten. det e veldig kraftig, så du må sikkert ha det noen timer mindre på i døgnet en anbefalt.

Co2 er også en trigger til alger så dropp den ei stund.

Og sist me ikke minst IKKE bruk mye kjemikaler på algene, alge er naturlige å du må ha noe levende til å ete de, kjemikalene kan virke negativt på andre planter i akvariet,
Algene tok fullstendig overhånd i mitt kar under innkjøring, og jeg startet med Happy Life Algin Regular før jeg satte inn fisk. Nå har jeg gitt 3.dose på fredag, og ingen av de 20 fiskene (10 cherrybarber, 10 C.Adolfoi) ser ut til å plages noe av det. Men jeg vet at noen har hatt dårlig erfaring med Happy Life Algin Extra.
c-j
helst sats på noen som eter algene


Har 5 Sae og flere ancistruser i tillegg til discus og panda cory'er.
Så vidt jeg vet vil ingen fisk eller eplesnegler beite av skjeggalgene.
Derfor er happy-life siste halmstrå for å få bukt med dem.

Ps. Lyset er på 8 timer daglig, og plantene frigjør co2 om ettermiddagen.
c-j
Co2 er også en trigger til alger så dropp den ei stund.


Dette er feil! CO2 trigger ikke lager, tvert imot. CO2 tilførsel gir plantene større sjangse til å utkonkurrere algene.

Du må finne ut hva plantene dine mangler, tilsette dette og så fjerne algene mekanisk. Det kan også hjelpe å tilsette en flytende karbonkilde. Feks Happy Carbo. Virkestoffet her er giftig for alger, men gir næring til planter. Vær dog VELDIG nøye med å ikke overdosere. Gjør du dette vil det også begynne å ta filterbakteriene.

Du kan godt ha kraftig lys, men legg inn 2x1time lyspause iløpet av dagen. Feks;
3 timer på
1 time av
3 timer på
1 time av
3 timer på

Alger sliter mer enn planter med å takle lyspausene.
Ok, lyspause høres bra ut, men hva skjedde egentlig når jeg tilsatte
happy-life'n? Virket for meg som om det ble en co2 eksplosjon? Vanskelig å
beskrive bedre
Roger Bye
Ok, lyspause høres bra ut, men hva skjedde egentlig når jeg tilsatte happy-life'n? Virket for meg som om det ble en co2 eksplosjon? Vanskelig å beskrive bedre :-)


Dette middelet kan ikke øken mengden CO2 i akvariet. Det er det CO2 settet ditt alene som står for. Hva som har sendt fiskene dine til overflaten kan jeg desverre ikke svare på.
Ville nesten tro de reagert på et virkestoff. Er jo fisk som dør av dette på anbefalt dosering.
Etter å ha lest artikkelen om massedød av botia, så regner jeg med
at også discusen min ikke takler happy-life'en. Forskjellen er at jeg
bruker algin regular mot skjeggalgene i stedet for algin extra.

Har ihvertfall overlevd alle mine discuser ennå. Har skiftet 150l vann to dager i strekk
Selv om Botia dauer som fluer av dette produktet ville jeg ikke vært så redd for discusen. Botia er uhyre følsom for endel type preparater. Standard anbefaling ved "ukjente" produkter på Botia er halv dosering. Bl.a pga at de er skjelløse. Derfor bør man alltid kun bruke godt utprøvde medisiner/virkestoffer når man tilsetter full dosering til Botia. Jeg innbiller meg at Discusen faktisk er langt bedre rustet til å tåle denne type midler. Discus er ganske hardfør, hvis man ser bort ifra No3 og No2 -
Kan ikke være noe annet enn happy-life som tar discusene. Ingen ting har blitt tilsatt utenom, og ca 10 timer etter h-l så flyter de i overflata.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap