Trenger råd om å bli kvitt blågrønnalger i tomt kar

Karet er 115 liter
Har huset et pallettciklidepar. Disse er nå flyttet til en 63 liter, så karet er tomt

Temmelig sikker på at det er blågrønnalger som legger seg som et grønt belegg på sanda. Tror det skyldes at sanda er veldig fin og at bunnen dermed blir kompakt.

Er det mulig å bli kvitt disse uten å starte opp karet på nytt, eller bruke noe antiseptisk som tar filterbakteriene?

Hadde håpet å slippe å starte det opp på nytt.

Takknemlig for råd.
Eplesnegler spiser dem, jeg ble kvitt blågrønne alger på en uke med eplesnegler. Mer sirkulasjon i vannet er og en måte å bli kvitt dem på.
hyppige vannbytter og hurtigvoksende planter

Hei

Selv om du skriver "uten (...) bruke noe antiseptisk" vil jeg anbefale denne tråden:



Jeg har aldri opplevd at produktene som her nevnes dreper filterbakteriene.

Hilsen
jeg la catappa blader over dem. Da fikk de ikke lys og så motvirker disse bladene BGA, forsvant på tre-fire dager
Takk for svar.

Sort pledd og ekstra filter ble løsningen.

Mørkla karet. (Fiskene var flyttet). Og satte inne et ekstra Fluval 4 i tillegg til Fluval 3 som gikk der fra før. Satte et høyt så det ble mye oksygen i vannet og et nær bunnen.
Lot det gå slik i flere uker. Slamsugde så skikkelig og byttet så og si alt vannet.

Satte inn tre corydoras. Økte til fem uka etter og det ser greit ut med tanke på at filterbakteriene takler dette.

Gullende rent nå. Håper det varer.

Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap