Planteproblemer!

Sliter litt med alger (ganske så sikker på at det er penselalger) på plantene mine. Har prøvd Tetra Algizit noen ganger uten hell. Noen som har et råd?
Har blåsesand fra Biltema i karet mitt. Noen av planetene råtner der stilkene er festa til rota. Kan det være pga mangel på oksygen? Siden kanskje det blir for tett da jeg har blåsesand. Har brukt Tetra PlantaMin i det siste, men likevel ingen forbedring.
Hva bruker dere for plantene deres?
Takk
Hvilke planter er det snakk om? Så på profilen din, og det så ut som du har plantet anubiasen med hele den tykke stengelen nedi sanden. Det tåler den ikke, og da er det ikke rart om den råtner. Prøv å ta den opp slik at kun de "hårete" røttene stikker nedi sanden, evt prøv den ut som en plante du kan feste på røtter eller mellom stener. Sverdplanter må ha gjødsel som stikkes nedi bunnlaget da den ikke greier å gjøre nytte av flytene næring.

Algene liker derimot flytende gjødsel! Du kan prøve å fore mindre, ikke ha mer enn 8-10 timer lys på i døgnet og ikke bruk "gamle" lysrør, ta ofte vannbytte. Fjern alle de algene du greier, knip av blader som er befengt. Penselalger liker også godt sterk strøm.

En annen fin ting er sandsnegler. De fungerer som meitemark i sanden, dessuten spiser de matrester og slikt. Veldig kjekt å ha.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap