Hva er det beste verktøyet til og få vekk penselalger?

har pensel alger på ei rot og noen steiner i akvariet mit.hva er best til å bruke??
har kjøpt inn noe stålskrubber(som man kan skrubbe gryter med)
noen som har noen bra idèr om hvordan få desse bort???
Gule eplesnegler er svaret. Kjøp deg noen store sånne. De spiser algene under ei uke.
Haøyttrykkspyler funker på ting du kan ta ut. Sitronsyrebad (1 pose i en 10liters bøtte) får dem til å løsne lettere. Og skrubbehansker (nesten alle parfymerier har dem,,,), fjerner mye gøy på tøffe blader og glass med dem. Men eplesnegler er veldig greit det også, hvis de passer...
pianosnegle, den er dekorativ og spiser penselalger.
Jeg har hatt en drøss med eplesnegler opp gjennom tidene, og ingen av dem (uansett farge) har spist penselalger. Personlig tror jeg de algene smaker veldig vondt siden nesten ingen av de levende tingene vi holder i akvarium, med kun et unntak, vil spise dem.

Såvidt jeg vet, og som det opplyses om rundt på engelskspråklige sider, så er det kun et vesen som spiser penselalger, og det er en fisk som heter Siamesisk AlgeEter (forkortes ofte SAE).
Jeg har søkt og Googlet på dette temaet mange, mange ganger, men det er og blir SAE som er kjent for å spise det.
thomsen
har pensel alger på ei rot og noen steiner i akvariet mit.hva er best til å bruke?? har kjøpt inn noe stålskrubber(som man kan skrubbe gryter med) noen som har noen bra idèr om hvordan få desse bort???


Jeg bruker neglebørste som er kun for akvariebruk. Koster en 10-15 kr på Nille og lignende butikker.
Først strør jeg salt over gjenstanden med penselalger, lar det ligge og godgjøre seg (den algen liker IKKE salt) en stund, og så skrubber jeg vekk algene. Skyller godt etterpå.
Tilfeldig bekjentskap
© 2nelise
Reklame for plussmedlemskap