Alger...
Postet 02.08.10 kl 12:12
Ved å lese artikkelen "Alger i akvariet".
Et søk her på forumet gir meg også 299 treff på "brune alger". Skulle forundre meg mye om du ikke blir noe klokere av å lese noe av dette.
Et søk her på forumet gir meg også 299 treff på "brune alger". Skulle forundre meg mye om du ikke blir noe klokere av å lese noe av dette.
Postet 02.08.10 kl 12:38
Endret: 02.08.10 kl 12:39
Postet 02.08.10 kl 13:02
Vanlig ancistrus spiser gjerne brunalger. Kjenner ikke til om SAE gjør det, de foretrekker vel muligens andre algetyper?
Brunalger som ikke vil bli borte etter at karet er over de første innkjøringsmånedene, kan komme av for dårlig eller feil lys. Brunalger trives i dårlig lys, til forskjell fra de fleste andre alger. Typisk er det derfor å se brunalger på sideglassene, lengst fra lyset, i mørke hjørner osv.
Litt brunalger gjør ingenting, mener jeg, men hvis det dekker mye av inventaret ellers i akvariet ville jeg definitivt gjort noe med lyset Kanskje også en utvidet sjekk av vannverdiene kan gi svar, om visse verdier er forhøyet e.l. Testing av nitrat, fosfat og jern m.fl. er ting man tester når man leter etter svar på algeproblemer.
Brunalger som ikke vil bli borte etter at karet er over de første innkjøringsmånedene, kan komme av for dårlig eller feil lys. Brunalger trives i dårlig lys, til forskjell fra de fleste andre alger. Typisk er det derfor å se brunalger på sideglassene, lengst fra lyset, i mørke hjørner osv.
Litt brunalger gjør ingenting, mener jeg, men hvis det dekker mye av inventaret ellers i akvariet ville jeg definitivt gjort noe med lyset Kanskje også en utvidet sjekk av vannverdiene kan gi svar, om visse verdier er forhøyet e.l. Testing av nitrat, fosfat og jern m.fl. er ting man tester når man leter etter svar på algeproblemer.
Postet 02.08.10 kl 16:40
Postet 04.08.10 kl 14:37
anheTakk for svar.Tror nok det er dårlig lys ja...
Hvor gamle er lysrørene da? Hvor lenge har de vært i bruk? Ble akvariet kjøpt brukt, er det en god idè å skifte lysrør når man tar akvariet i bruk. Da vet man nøyaktig hvor lenge det er til neste gang man må skifte. Det er anbefalt å skifte en gang i året, fordi selv om lysrøret fremdeles virker, så gir det dårligere lysutbytte for plantenes del etter en viss tid. Brune alger dukker også gjerne opp når lysrørene blir gamle og dårlige, et tegn på at lysutbyttet er for svakt.
Vær også klar over at det til ferdige akvariesett stort sett alltid leveres med dårligste kvalitet på lysrørene. Produsentene kaster ikke bort toppkvalitetsrør på ferdig-pakker :p
Postet 04.08.10 kl 16:39
Endret: 04.08.10 kl 16:39
også kan du stikke på dyrebutikken å kjøpe et terrarie rør 4,0 UVB, da tror jeg det er lenge til algene dukker opp igjen. hvorfor? aner ikke.. men jeg var en periode plaget med alger i akvariet, men ALDRI i terrariet, prøvde, og det funket Algene dør ikke av dette lyset, så du må først og fremst minimere problemet.
Postet 04.08.10 kl 17:04
Postet 04.08.10 kl 17:48