Pensel alger

sliter med pensel alger i 200 literen min. det setter seg på plantene mine og det gjør jo at jeg får mest lyst til å bare kaste dem, men er det noe håp for denne planten?
Så vidt jeg vet så er penselalger mer eller mindre umulig å bli helt kvitt. Fjern det du kan fjerne manuelt, og vær flink med vannbyttene, så holder du dem i sjakk.

Jeg har noen antydninger til penselalger, men det merkes ikke til daglig. Der er først når det blir krøll med vannbyttene at de plustelig sprer seg. F. eks. nå når jeg reiste bort i to uker til jul så ble det plutselig penselalger både hist og pist, men jeg knapt har sett en tust av det siden før sommeren, og det er samme rota som angripes hver gang. Får det gå i fred lenge nok så smitter det over på valisneriaene som er nærmest (eneste saktevoksende planten jeg har). Jeg plukker vekk plantene med alger, evt. tar bare bladene som er ødelagt, børster rota med en skrubb, og om nødvendig spikker av de værste områdene.
ja for jeg har en smal bladet sverdplante som er dekket med penselalger, jeg tar vann bytte hver 2 uke da ca 30% siden det ikke er mange fisk oppi det. med sverdplanta så kommer det jo nye skudd i midten og de som et ytterst napper jeg da bare av.
men med gjødsel, har du noe erfaring med dette? har tetra plant initial sticks selv, men vurderer og bytte til noe nytt.
Jeg bruker ikke gjødsel i det hele tatt, delvis pga. latskap, og fordi jeg opplevde helt ville mengder alger den perioden jeg brukte det, sannsynligvis en type gjødsel som ikke passet så godt med behovene i karet. Det siste halve året har plantene mine vokst mer enn fort nok og trivdes godt uten gjødsel, så fram til jeg får et problem med dem så fortsetter jeg uten gjødsel.

Har du muligheten til å måle nitrat? Det kan gi deg en pekepinn på om vannbyttene dine er store nok. Selv har jeg ganske mye fiske i det ene karet, som i tillegg fores temmelig hardt, så her har jeg måtte gå fra 30% vannbytte en gang i uken til nærmere 50% en gang i uken.
Siden du har et lite algeproblem så kan du jo prøve å ta litt større bytter hver gang, eller litt oftere, og så se om det hjelper. Gi det en måned eller to slik at du får sette resultatene.
ang det med nitrat så gikk jeg tom forrige, og skal dra til moss i morgen å kjøpe ny dråpe tester (har strips i nødstilfelle for å få en liten pekepinn på verdiene)
sjekket nitraten nå og den ligger på ca 25 i følge stripsene. pensel algene kom faktisk etter jeg begynte med det algemiddelet jg har nå.
Penselalger er noe herk å få vekk.. Noe du sannsynligvis alt har oppdaget.
Nedtrapping på lys, hyppige vannbytter, redusering av for, skjerming mot sollys, alt kan hjelpe i mer eller mindre grad. Plantene som er angrepet får du klippe og stusse til, slik at delene som er angrepet blir tatt ut av karet.
Jeg har vært heldig, for mine kongotetra fikk sansen for denne algen, og har nappet jevnt og trutt på dem så bestanden har holdt seg nede.

Algemiddel har jeg aldri prøvd, så dette kan jeg ikke uttale meg om
dro innom dahls i romjulen for og kjøpe moem siamesiske algeetere, men med min flaks så hadde dem solgt resterende før på dagen, så kunden gå ut med fiskene! hehe, men gikk derifra med en L-137 som virkelig elsker pendelalger, men den elsker jo da også å beite på plantene. lyset står på ca 8 timer. (sto på 11 timer før) forer ca annenhver dag. tok vannbytte her i dag, ca 40%. skal luke ut plantene i morgen, blir helt grønn i øya av å se på dem.
Mysteriesnegle.

Karret mitt har kun anubia som er overgrodd av penselalger. Innførte tre store mysteriesnegler. De går å momser på algene og tar store biter av de. Amano rekene finplukker resten mens 10 Corydoras pygmaeus fjerner alle forrester fra bladene.

Det ser ut til å fungerer ganske greit, men her er det snakk om mye alger. Brukte hovedkarret til oppfostring..... teit gjort da det ble veldig mye svevefor og vannet ble mettet av næring.

Har bestillt flytende CO2 nå men må sikkert ha noen hurtigvoksende planter i tillegg for å tappe vannet for næring. Litt kipt å måtte kaste 12 anubia morplanter

Tror jeg skal klare det, men det kommer til å ta over 3 måneder å bli kvitt de tipper jeg.
Hadde problem med penselalger i et kar tidligere, jeg byttet lysrør, og algene forsvant og plantene begynte å vokse. Så hvis du har et gammelt lysrør, prøv å bytt det ut.
byttet begge i sommer, da karet er 4 år gammelt. (han jeg kjøpte det av hadde aldri byttet lysrør. plantene vokser godt her, men dessverre gjør algene det å.
Tilfeldig bekjentskap
© Tina Arntsen
Reklame for plussmedlemskap