Alger! fiskene dør!!

Inaktiv bruker
Hei, I sommer var vi på ferie imens noen andre passet akvariet. Da vi kom hjem var det en stor algedott i akvariet, vi tok den vekk og alt var helt til det plutselig kom et gjennombrudd! det ville ikke vekk, og ingen ville spise det
vi fjernet alt vi kunne hele tiden ,men det vil ikke vekk.

Det største problemet er at fiskene henger seg fast og blir stresset selvom de har kommet ut av algedotten så dør de av stress(tror jeg) de blir helt ville når jeg prøver å fjerne det og de stakkars fiskene bare dør.

Har lest mange steder at SAE vil redusere de fleste alger.
men får ikke tak i disse. vet noen i området hvor vi kan skaffe disse?

Tusen takk på forhånd på gode råd.

Legger til bilder i morgen
Fortell litt mer om akvariet, størrelse, oppsettet, fiskebestanden, hva fôrer du med og hvor ofte, og fortell hva slags filter du har i dette karet. Hvor ofte gir du akvariet vannskift og hvor mye pr gang?

Hva slags lys har du over akvariet, og hvor mange timer pr døgn står det påslått?

Hvordan er det med dagslys? Står akvariet slik at det får mye dagslys og kanskje sol på seg? Det kan være en idiotsikker måte å få algeinvasjon i akvariet på, spesielt om sommeren når solen står opp så tidlig og går ned så sent. Da skinner sola inn i vinduer den ellers ikke når noe særlig til.
Mange som kommer hjem fra ferie til alger fordi akvariepasserne har latt lyset over akvariet stå på døgnet rundt, i tillegg til at karet har fått for mye dagslys/gjenskinn av sol på seg. Det blir det alger av, det!
Inaktiv bruker
først og fremst tusen takk for svar
100liter-
har 2 ancistuser, en scalare, noen guppyer, skjørtetetra og flaggtetra-
forer med tetra min basisfor og malletabbeletter-
pumpe: Sera F400 og luftestein-
vannskifte ca hver fredag 20% av vannet-
17 W ca. 7 timer om dagen. står ved et vindu men det er ikke så mye lys der
Vel, du kan eventuelt skru av lyset fullstendig for et par uker -kanskje putte planter du vil ta vare på et annet sted i mellomtiden. Dette kombinert med hyppigere vannbytter vil sørge for at algene ikke har noe lys til å bedrive fotosyntese, samt at det ikke vil være så mye næring i vannet til å gro av.

Eller du kan investere i flere planter i akvariet og utkonkurrere algene. 7 timer er en fin mengde for å unngå alger, så jeg tipper at du enten har veldig lite planter eller veldig mye næring i vannet, "noen guppyer, skjørtetetra og flaggtetra" er litt uspesifikt
Inaktiv bruker
ok
3 flaggtetra(som spiser plantene mine)
2 black molly
2ancistrus
1 scalare
5 skjørtetra
1 kileflekkrasboa
i kinesisk gullbarbe
2 guppyer

Det første som slår meg er filteret. Det er altfor lite for et akvarium på 100 liter! Har du testet vannkvaliteten din i det siste? Hva er nitritt og nitrat på?
Inaktiv bruker
jeg har ikke testet på en stund det skal jeg gjøre

men jeg har også en luftestein
Det er en del fisk i en 100 liter, så ville nok kjøpt et kraftigere filter Som allerede nevnt, sjekk vannverdiene dine. Det blir mye avfall etter mye fisk, dette kan det bli både nitritt og alger av.
Inaktiv bruker
takk
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap