Forslag til skjeggalge spisende fisk?

jeg har 10 akvarium oppe å går. I et av disse er jeg plaget med alger. Tror det er skjeggalger. Det blir som et mørkt hårete teppe på anubiasen min. Lurer litt på om det finnes fisk som spiser disse? Eller vil eplesnegler gresse det ned? Drittlei disse algene nå. Har forsøkt mindre foring, mindre lys, oftere vannbytte. Men til ingen nytte. Irriterende. Har ingen algeproblemer i noen av di andre karra. Så om noen har forslag til noe som spiser disse plagsome algene, hadde det vært topp. Fisken må gå med en ph på ca 7 og passe i en 450 liter.
Hva med Amanoreke? Jeg er ikke sikker, men du kan jo sjekke.
Med skjeggalge,mener du da trådalger kanskje? Eller penselalger?
i ditt tilfelle så vil kanskje en liten gruppe med SAE være tingen
Ungfisk vel å merke, da den eldre garde av disse, i mange tilfeller, finner det mer behagelig å vente på at eier kommer med mat
Tror jeg har hatt det samme i lang tid nå.
Er det akkurat som om Anubias får en pelskrage på kanten?
Vet omleggingen alge det er.... Men irriterende.
Har ikke funnet annen løsning enn å fjerne bladene......
Sleit med skjeggalgene selv i lang tid. Mørklegging og sae. Ingenting som hjalp.
Så prøvde jeg Happy-life Algin Regulator, og etter 6 uker så var alle spor etter algene borte! Anbefales sterkt fra meg!
har en kinesisk algeeter og en SEA, er ikke plaget med noe som helst form for alger i min 160

men de krever mye plass
vet ikke helt hva algen heter. Men er som en over her skriver. Blir først en kant med skjegg rundt kanten på anubias bladene. Etterhvert dukker di opp på hele bladet. Lange mørke hårete pelsgreier. Ser mørkegrønt til svart ut i fargen.
Kanskje noe utradisjonelt, og kun aktuelt dersom karet er på over 200 liter, min gjeng med kongotetraer jafser i seg alt som kan tygges på av alger.
Særlig trådalger, penselalger, sånne "edderkopp-nett" lignende alger, til og med andemat går ned. Dette trenger jeg ikke sulte de for at de skal gjøre heller, de får variert for. Heller litt for mye, om det skulle betviles...

Ellers så spiser mine Ottoer også trådalger, litt vanskelig å si nå, det er mange mnd siden jeg så så mye som antydning til algeangrep i karet.
Har Amanoreker i samme kar, og det må sies at jeg er riktig fornøyd med renholdet fiskene utgjør sammen.
karet er på 450 liter. Går kongotetra med skjørtetetra og praktbotia? Går foreløbig en gruppe på 6 tetra og en stim med små botia der. Skjørtetetrastimen skal bli fler. Får lese meg litt opp på kongotetra jeg da.
Amanoreka er en suveren algespiser
vet ikke hvor lurt det er med reker og praktbotia??
Kongoene kan bli veldig aggressive i matfatet, og vil utkonkurrere tregere fisker. De blir ganske store, men trenger minst (etter min mening) 10 stykker i flokken for å være trygge nok. Informasjonen som står i fiskebasen er det faktisk jeg som har skrevet, hehe... Botianene går nok fint, skjørtetraene får du bare prøve deg frem med.

Vil tro at det kan fyke litt finner etterhvert som kongoene vokser. Har reker sammen med kongoene, dette går problemfritt. Så Amanoreker kan jo også bli aktuelt
evt får jeg flytte sjørtetetraene til et a di andre karra. Hvem av kongoene er den som eter alger da? Kom opp to stk. En gul kongotetra også. Reker ja. Hm. Litt skeptisk, pga har hørt at praktbotiane mine kan spise dem.
Inaktiv bruker
Oreochromis mossambicus er tingen
Plussmedlem
Vegar Haugerud
Oreochromis mossambicus er tingen :-)

Sammen med de fiskene hun har allerede?
da er det vel kongotetraen som er mest aktull for meg hvor mange må jeg evt ha av den??
Minst 10 ville jeg anbefalt Viktig å variere foret, disse kan bli veldig aggressive dersom de blir sultet, de går matlei, eller stadig blir skremt utenfor karet. Dog, dette er ikke en veldig nervøs fisk...
De er utrolig hardføre, men du bør kjøpe de som små, så de lettere kan lære å ta alger og pestplanter. Det er nå mitt råd
Tilfeldig bekjentskap
© Didrik T. Hurum
Reklame for plussmedlemskap