Rødalger/penselalger

Har et 200L akvarium fylt med penselalger, det er nå tomt for fisk og har planer om å "forgifte" det for så å starte hele prossessen på nytt. Hvilket stoff anbefales for å ta knærten på alt av bakterier i akvariet? da ink bakteriene i filter.
jeg slet med pendler i min 200 liter, og det jeg gjorde var å kjøpe inn en L-137. knall fin pensel spiser. aldri hatt så pent kar før.
Siden akvariet skal desinfiseres helt så kan klorin være en løsning. Tøm det for vann og bruk en dusjkanne for å spraye på klorinvann. Over alt (også oppunder lister o.l.)
Så skrubber du med f.eks en neglekost så algene blir mettet med klorinen.
La det stå en stund før du skyller med masse vann (viktigere med mye vann enn en tynn stråle).
Gjenta behandlingen om du er i tvil om det ble bra nok.
Etter skylling tørker du ut siste rest med vann med en håndduk e.l., og lar karet stå og tørke helt i et par døgn (minst). Evt klorinrester damper bort.

For å rense filteret så holder det kanskje at du lar det gå i ei bøtte med klorinvann en stund, og gjentar etterpå med rent vann.

Rester etter døde rødalger liker ancistrus og SAE å gnage av senere.

PS: Jeg vet ikke hva slags filter du har, men hadde nok kjøpt nytt filtermedie til det.
Keramikkrør, kuler o.l. tåler vel klorinvann, men skyll godt og la det tørke i flere døgn på et varmt sted.
Tilfeldig bekjentskap
© Nina Strømme
Reklame for plussmedlemskap