Tidenes algespiser?

Otto, SAE, Ancistrus,Pleco, kirsebær-reker osv.
Hvilken er tidenes mest effektive algespiser og hvilke alger spiser de?
Bør man han alle ?

SAE skal være veldig bra, men kirsebærrekene ville nok blitt spist av alle de andre.
De tar forskjellige typer alger, kjenner ikke til at noen av disse spiser hverandre. Ancistrus spiser i hvertfall ikke kirsebærreker.

Tror ancistrus og SAE er de mest effektive, mens Gibbiceps er minst effektiv...
Amanoreker
Jeg hadde en enorm algevekst mens jeg var borte i to uker. Satte inn 10 amanoreker i går (hadde tre fra før) og når jeg slo på lyset i dag morres var algebestanden over halvert! Grådige, effektive og kule skapninger (som selvfølgelig vil måtte fores ekstra når de har tatt knekken på de værste algene). De ble mye tøffere til å vise seg fremme i akvariet med større fisker når de ble flere, og da ble de også mer effektive på alger.

Ellers har jeg også otto som gjør en grei jobb. Men de er litt mer kresne på hvilken type alger de vil ha. Skikkelig søte fisk er de også.

SAE blir ganske store og voldsomme, men sies å være effektive. Har ikke hatt disse selv, men tenk litt på hva de settes sammen med.

Gibbiceps har jeg også hatt. Spiser litt alger, men ikke spesielt effektiv algespiser. Ihvertfall ikke ettersom den blir større. Og den blir diger!

Sewilla linolata (ok, ikke henrett meg for feilstaving, gidder ikke slå opp nå) har jeg en misstanke om at også spiser godt med alger. Jeg kjøpte dem bare for at de er så kule, og de skal vel strengt tatt være mer kjøttetende, men mine to spiser mye alger også. Men de tar ikke trådalger osv.

SAE er flinkest når de er små, men de er opportunister og vil heller spise alt annet enn alger om de får det. Så hvis man har andre fisk i akvariet som spiser mer proteinrikt for så vil SAE være rask med å forsyne seg av dette.
Har selv 6stk og ser sjeldent at de spiser alger. De er mest gira på trådalger.
Hvis man ser på en SAE så har de veldig store øye i forhold til hode, de største jeg har sett på algespisere når det gjelder hode og kroppsstørrelse, og det tyder på at de bruker synet mest for å finne mat. Hvis de ser en liten reke svømme forbi så tar de heller denne enn alger. De er også veldig raske, og kan ta all maten til annen fisk i akvariet. Det at de er så rask kan også skremme andre fisk som kanskje ikke er så frampå i matfatet, slik at de vil sulte. Så skaffe denne som algespiser er nok ikke det lureste.

Hvis man ikke har andre fisker som fores med annet enn algebasert fòr så kan de nok være flinke algespisere.

De er utrolig spennende og fine fisker, og bryr seg ikke om andre fisker enn sin egen art(men kan skremme skye fisker med sine raske bevegelser og sin direkthet når det kommer til mat), så kan godt anbefale de til personer med stort akvarium som kan ha flere enn 3stk av disse (siden de kan sloss litt seg i mellom og man vil fordele bøllingen ved å ha flere individer).
Det er mange snegler som skal være effektive algespisere.
Kine Kristine
SAE er flinkest når de er små, men de er opportunister og vil heller spise alt annet enn alger om de får det. Så hvis man har andre fisk i akvariet som spiser mer proteinrikt for så vil SAE være rask med å forsyne seg av dette. Har selv 6stk og ser sjeldent at de spiser alger. De er mest gira på trådalger. Hvis man ser på en SAE så har de veldig store øye i forhold til hode, de største jeg har sett på algespisere når det gjelder hode og kroppsstørrelse, og det tyder på at de bruker synet mest for å finne mat. Hvis de ser en liten reke svømme forbi så tar de heller denne enn alger. De er også veldig raske, og kan ta all maten til annen fisk i akvariet. Det at de er så rask kan også skremme andre fisk som kanskje ikke er så frampå i matfatet, slik at de vil sulte. Så skaffe denne som algespiser er nok ikke det lureste. Hvis man ikke har andre fisker som fores med annet enn algebasert fòr så kan de nok være flinke algespisere. De er utrolig spennende og fine fisker, og bryr seg ikke om andre fisker enn sin egen art(men kan skremme skye fisker med sine raske bevegelser og sin direkthet når det kommer til mat), så kan godt anbefale de til personer med stort akvarium som kan ha flere enn 3stk av disse (siden de kan sloss litt seg i mellom og man vil fordele bøllingen ved å ha flere individer).



Jeg har 15stk av dem i mitt akvarium, kjempe gøy å se dem stimer rundt

Di eter alger som gale hos meg, på rutene og plantene..endelig er penslealgene og trådalgene straks borte
Jeg foretrekker ancistrus. Det er artige fisker som ikke plager annen fisk og holder på med sitt. Dessuten er de jo stilige da. Eneste er at de iblandt går løs på plantene.

Men tror som det er nevnt i et annet inlegg at det ikke skal mange amanoreker til for å utkonkurere et par ancistrus.
Amanoreker er suverene algespisere, men det er vanskelig å sammenligne dem direkte mot Ancistrus som også er svært effektive ruterensere.

Ole Brumm: "Ja takk, begge deler...Men det er ikke så viktig med brødet."
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap