Penselalger

Har en rot i akvariet som er anngrepet av det, rota er FYLT med det. Men lurer på, kan jeg ta den ut for så å sette den i en balje eller noe med klor i for så å skylde den og sette den tilbake i akvariet noen dager senere uten at det skader fisken?
Ville ikke tatt sjangsen på klor eller andre kjemikalier, jeg bruker en oppvaskbørste som kun brukes til akvarieting og skrubber under rennende vann skulle det bli for mye alger på innredningen..
Jeg ville nok latt rota lufte seg veeeeldig godt etter å ha dyppet den i klor, siden det vil trekke inn i treet og lett kan gi fra seg klor ut i vannet en god stund om det ikke har fått dampet av seg. Det du kan prøve er å bruke syre, men jeg aner ikke hvor surt det må være for at algen ikke skal tåle det. Eller hydrogenperoksid, det tar knekken på det meste og legger ikek igjen noe farlig (annet enn vann) etter at det har reagert.

Men selv om du får drept algen så er det greit å få fjernet restene også, så du er nesten like langt med en grundig skrubb.

Jeg skraper rett og slett av med en kniv etter en grundig runde med tannbørste. Greieste er å få tatt det så fort du ser første fnutten, så får den ikek tid til å spre seg så mye. Men penselalger blir du liksom aldri helt kvitt, jeg fikk det med på en plante når jeg kjøpte mitt første akvarie brukt, og siden har de fulgt meg. Noen få tuster her og der når jeg er flink med vannbytter, og fryktelig mange så snart jeg er sen med vannbyttene.
Hvis det ikke sitter planter på rota, er et bad i vann med sitronsyre etterfulgt av en runde med høyttrykkspyler veldig effektivt, og nokså ufarlig for fisken etterpå hvis det ikke er såperester i maskinen. Sitronsyrebadet fjerner ikke algene, men de blir litt slappere i klypa :o)
jeg la mine røtter, som var hardt angrepet i et bad med hydrogenperoksid. Fungerte kjempefint. Dvs. jeg så ingen forandringer før etter noen dager, da ble algene mye lysere i fargen, før de til slutt bare ble borte.
Har tatt ut rota, skrubba den så mye som jeg kunne. skylte den i kokende vann, skal nå la den stå i baderomstemp. i en ukes tid så "steke" den i ovnen litt for å se om det hjelper.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap