Algeproblem i flere akvarier, what to do?

Hei.

Har plutselig fått problemer med alger i flere av mine akvarier. Det varierer fra kort grønn "pels" på bladene. Noen har fått brun "pels". Og så i ene akvariet er det noe som ser ut som skjegg på roten og på blåmatten til filteret. Det har også komt noen brune lange alger på javamosen min.
Hva kan eg gjere med dette, ser ikke akkurat pent ut dette her.
Lyset står på 12 timer i døgnet og ingen av akvariene får på seg direkte sollys.
Plantenæring begynte eg å bruke når plantene i akvariet begynte å dø pga algene. Dette har fått plantene litt bedre og virker ikke som det øker algeveksten noe særlig.

Frister egentlig bare å fjerne alle plantene for å så kjøpe nye og plante disse, men det kommer til å bli litt i dyreste laget siden det er så mange akvarier. Er også redd for at d sporene fra algene fremdeles er i vannet og da kommer til å sete seg på de nye plantene.

Takker så mye for tips og råd om hva som kan gjøres for å bli kvitt disse plagsome algene


Grunnene kan være mange, men forer du mye ? Alger nyttiggjør seg overskuddsnæring. Hvor mye planter har du. Min erfaring er at "more is better" SAE er en god arbeider på alger. Tiden lyset står på kan være en årsak. Selv kjører jeg 11 timers dag, og det virker greit.
Forer en gang om dagen, men gir mye frossenfor. Alt blir spist under hver foring så det ligger ikke noe igjen. Har vel rundt 5 planter i akvariene, de fleste ganske store.
Kan prøve å kutte ned på lysmengden og se hva som skjer

Har vurdert SAE men flesteparten av akvariene blir for små for SAE i lengden, blir litt feil å kjøpe inn fisk som fort kommer til å vokse ut av akvariet.
5 planter i hvor stort akvarie ?
5 planter i en 250 liter er jo snaut da F.eks har jeg 10-12 i en 125 liter. Har et yngel oppvekstkar på 35 l med 5 planter. Kanskje du trenger fler, planter er jo fint da
Inaktiv bruker
Jeg har en plante på hver tiende liter ;D
Men i 30 literen har jeg 10 planter og 7 i 70L
126 har jeg 12 planter. I 30L og 70 er det null alger på andre ting en algeballen.
Høres ut som eg må kjøpe litt flere planter ja Får stikke på dyrebutikken og kjøpe noen hurtigvoksene, satser da på å bli kvitt algene.
Synes det er litt vanskelig å finne planter som ikke blir for store. Noen tips (gjerne med link, er ikke så stødig i planteverdenen ) til noen som ikke blir så store.
Inaktiv bruker
Mona O Tipsa meg om en SUPER flyteplante
Den skal vist dra med seg næringa som algene trenger vokse fort OG! Spre seg
Bare les fra det innlegget her (Url)
Takker så mye. Tar denne knekken på andemat også kanskje? Enda en pest og en plage, nesten værre enn algene
Inaktiv bruker
Det vet jeg faktisk ikke. ;P Jeg forer gullfiskene på andemat så jeg plages ikke med det. Kanskje noen andre vet det. ^^
Gulrotgress.....
Kanskje ikke den mest estetiske hurtigvoksende planten, men.......
Selve rotsystemet på disse kan bli på størrelse med en ganske utvokst sverdplante. Den/de tar all næring og skygger for alt annet. Hvis du har bunnplanter som er avhengige av lys, er ikke dette planten for deg, men den vil utkonkurrere algene(og de andre plantene). Dessuten vil alle fiskene foretrekke den skyggen disse vil gi.
Tonje_R
Tar denne knekken på andemat også kanskje?


Ingen planter tar knekken på andemat dessverre. Der må du luke, luke og atter luke selv. Det er det eneste som funker. Og slurvete luking duger ikke.

Sånn går du frem for å fjerne andemat for alltid :

Ta av armaturet på akvariet så du får jobbe skikkelig og se godt langs alle kanter og hele overflaten på vannet.
Har du andre flyteplanter enn andemat, legg dem i en bøtte akvarievann så lenge, de må renses senere. Overflaten må være fri og ren for andre planter når du skal luke andemat.

Nå skal du håve opp alt du greier av andemat med håv først. Så går du over til å bruke en plastkopp og fingrene dine. Plukk en og en om nødvendig, og mys godt etter langs vannlinjen! Andemat har en tendens til å kline seg fast langs glasset, noen mmm over vannlinjen, og de må også fjernes.
Når du er ferdig, se en gang til.... det er alltid en du overser! Og SKYLL håven godt, plukk den ren for andemat med fingrene og vask den under rennende vann når du er ferdig. Små andemater kan holde seg i live i dagesvis i en fuktig håv...!

Hadde du øvrige flyteplanter, så må disse skylles VELDIG godt i kaldlunkent vann (ikke for varmt, ikke for kaldt). Sjekk om det ligger noen andemat i bøtta, gjør det det, så fjern dem og legg flyteplanten tilbake i bøtta. Den skal ikke tilbake i akvariet ennå, men tilbringe noen dager i bøtte.

Daglig, og gjerne to ganger daglig også, skal du løfte opp og av armaturet og lyse på overflaten i akvariet med enten en lampe eller lommelykt, og finleite etter små andemater. Husk kantene og rett over vannlinjen. Særlig de bittesmå enbladete frøplantene av andemat er vanskelige å se. Bruk fingrene til å ta ut alle du ser.

Når du har gjort dette daglig noen dager, kan du sjekke bøtta med de øvrige flyteplantene og se om det er dukket opp andemat der. Skyll og plukk vekk hvis det er noen, og så sett tilbake flyteplantene i akvariet.
Nå kan det gå en uke til neste gang, men daglig sjekk og fjerning av små enkelte andemater må gjøres i to uker ca etter intensivlukingen.

Jeg brukte metoden ovenfor, og utryddet andemat totalt i alle de akvariene mine som hadde det. Man må bare være NØYE!
Tonje_R
Høres ut som eg må kjøpe litt flere planter ja:) Får stikke på dyrebutikken og kjøpe noen hurtigvoksene, satser da på å bli kvitt algene.


Planter kjøper du mye rimeligere her på annonsedelen av Akvaforum Masse å velge mellom.

Mye planter er det beste forebyggende tiltaket mot alger! Og når jeg sier mye, så mener jeg så mye at du ikke kan se tvers gjennom akvariet nesten, og ser ikke bakglasset for bare planter.
Takk for tipsene Mona, har hatt grovrensking av andrmat, men de har jo så eksplosiv vekst at neste gang eg skal renske er det jo like mye igjen. Men får bare ta tålmodigheten til hjelp og bruke lang tid. Blir nok noen timer med andrmat plukking da det er snakk om 8 akvarier.

Hvordan blir det med tett beplantning og en del bunnfisk? Er redd fiskene får for liten svømmeplass vist det er for mye planter.
Tonje_R
....har hatt grovrensking av andrmat, men de har jo så eksplosiv vekst at neste gang eg skal renske er det jo like mye igjen.

Det er fordi du gjør det feil Du kan ikke ta EN opprenskning og så vente en uke til neste. Som jeg sa til meg selv; du skal ikke tro du har tatt alt, du må vite, og det blir du bare hvis du er nedi OFTE og renser vekk alle tegn til rester av andemat! Og det fungerte! Jeg var PINLIG nøye.

Vær så nøye som jeg beskriver ovenfor, inkl rensing og vasking av håven du har brukt, så vil du få det til.

PS!
Jeg hadde også andemat i flere kar, men jeg tok for meg ET kar om gangen. Jeg forsøkte ikke å ta alle på en gang. Gå heller inn for å rense et kar pr gang, og først når det er gått to uker med rensing der, gå videre til neste.
Vær nøye med å ikke stikke armene dine nedi et andemat kar og så bort til et annet like etterpå! Andemat klistrer seg fast til huden, og så løsner de og flyter avgårde igjen i det andre akvariet. Dermed kan du ødelegge to ukers rensejobb om du slurver der (med fastklistrete andemater på armene dine og f.eks. håv eller slanger).
Skal være nøyen og ta et om gangen ja Har merket det at andemat klistrer seg til alt den kommer i kontakt med, det toppet seg den gangen etter eg hadde skiftet vann og skulle spise meg en skive og fant andrmat som "salat" på skiven
Her skal de vaskes slanger og håver etter hver gang de har vært i kontakt med andemat akvarier
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap