Råd for penselalger og skjeggalger

Å bli kvitt alger kan vera ein infløkt utfordring. Sjølvsagt må utgangspunktet vera eit balansert akvarium med rikelig beplantning og god belysning.

To månader etter oppstart av 160 liters kar til dottera mi, fekk me problem med agressiv penselalge og skjeggalge. Eksperimentering med lys, næring, co2, fisk osv trur eg kan verta svært tidkrevjande og dyrt. Eg har derfor sans for enkle løysningar, så får resten komma på sikt.

Etter litt surfing på nettet fann eg ut at overdosering av produktet Flourish excel kunne vera ei løysing. Eg starta behandlinga med vanleg dosering, og neste dag dobla eg dosen. Allerede etter ein dag viste resultater ved at skjeggalgane og penselalgane vart rustfarga. Etter fire dagar vart dei grønne og begynte å forsvinne. Det såg faktisk ut til at fiskane begynte å eta dei daue algane.

Ei veke etter starten av behandlinga med Flourish excel er no omtrent alle pensel og skjeggalgar borte. Minst like viktig i denne samanheng er det faktum at alle fiskane overlevde. Fiskane er: Perlegurami, cardinalneon, ottocinclus, guppy, ancistrus, sae, og kakadueciklide.

Sachem som produserer Flourish excel advarer mot overdosering, men dei har sjølv merka seg at produktet har bieffekten av å drepe alger. Produktet er egentlig ein karbontilsetning til plantene. Eg dobla doseringen etter råd frå andre som har prøvd det samme. Ved første behandling slo eg av pumpa og sprøyta middelet direkte på algen med ei medisinsprøyte for å få kosentrert behandling. Eg trur likevel ikkje at dette er nødvendig fordi alger på andre stader i karet vart og ramma.

Eg tok nokre bilder etter at behandlinga vart starta. Siste bildet er tatt etter ei veke.





Snedig

Pent akvarie også, forresten
Vil reker overleve dette tro ?
har en 120 liter som jeg var litt rask med å befolke med planter og reker. Hadde et par paradisfisk gående der i en uke eller to før de flyttet ut når rekene kom men de har kanskje ikke helt fått igang karet Antagelig derfor jeg sliter endel skjegg alger nå.

Vil vurdere å prøve dette produktet hvis noen har prøvd det i reke kar før ?
toocool
har en 120 liter som jeg var litt rask med å befolke med planter og reker. Hadde et par paradisfisk gående der i en uke eller to før de flyttet ut når rekene kom men de har kanskje ikke helt fått igang karet Antagelig derfor jeg sliter endel skjegg alger nå. Vil vurdere å prøve dette produktet hvis noen har prøvd det i reke kar før ?


Seachem opplyser at Flourish excel er trygt for reker ved anbefalt dosering. Du kan dermed trygt prøve det og sjå om det har virkning på algen sjølv med normal dose.

www.seachem.com/support/forums/showthread.php?t=2732

Eg kjøpte produktet her: http://www.americanaquariumproducts.com/Seachem.html#excel

140,- inkl porto for 500 ml
Flourish Excel er vel et produkt i samme gate som HappyLife Carbo og EasyCarbo, det amerikanske HMS-databladet kaller virkestoffet "polycykloglutatacetal", noe som bare finnes på HMS-databladet til Seachem (Amerikanske datablader var i alle fall et sant helvete dengang jeg var plaget med kjemikalieimport, de finner på smarte navn for å slippe å forklare seg).

Virkestoffet i HappyLife Carbo og Easy Carbo er glutaraldehyd, et av de mest virksomme steriliseringsproduktene man har. Overdosering vil drepe filterbakterier, jeg har feildosert og er helt 100% sikker på at advarselen om overdosering ikke er oppspinn. Jeg er også hellig overbevist om at riktig bruk fremmer plantevekst og begrenser alger, det samme er Oliver Knott. Han advarte også mot overdosering...
[QUOTE=Linda W] Overdosering vil drepe filterbakterier, jeg har feildosert og er helt 100% sikker på at advarselen om overdosering ikke er oppspinn.





Interessant at Flourish excel vil drepe filerbakterier. Dette vil vel kanskje gje utslag på nitritt-nivået. Foreløpig er dette OK, men eg skal fylgje med på nitritt-nivået for å sjå om behandlinga har forrykka balansen i akvariet.
Årsaken til min bombesikkerhet er en kombinasjon av stabile kar i flere størrelser og at jeg er nokså distre til tider, har for tredje gang prestert å tilsette 450-literens dose i en 160-liter, med daglige vannskift som umiddelbart resultat.

Nå vil doseringsfeilen riktignok tilsi nesten firedobbel dose på grunn av forskjell i plantevekst, men jeg måtte si noe fordi det er risikosport for folk som ikke minimum er på nivå "lettere øvet pluss" i vannverdier og falkeblikk dette her...











Nitritt-nivået er framleis heilt ok. Ingen fiskedød eller planteskader.
Overdosering x 2 fire dagar.
Ville for sikkerhets skyld også testet for ammoniakk. Dør bakteriene, er det ammoniakk som dukker opp først, akkurat som ved innkjøring.

Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap