Er det avleggere fra algekulen som vokser på bakveggen?

På min innvendige bakgrunn i 180-literen vokser det en type alger jeg ikke finner ut av. Jeg har Googlet, lett her inne og i ulike oversikter over alger.

Algene er veldig grønne, vokser i dusker, er myke å ta på, lukter ikke vondt eller veldig "grønt" og er rimelig lett å plukke bort med fingrene eller suge bort med hevertslagen.

De vokser utelukkende på Slimline-bakgrunnen, og aller mest det det er mest strøm i vannet. Dersom jeg plukker av biter som seiler avgårde i vannet, legger de seg til slutt på bunnen et sted.

Det eneste jeg synes de likner på er algekulen - som bor i et annet akvarium, men som tidigere har hospitert i dette akvariet. De likner da spesielt mye på dusker som jeg av og til har sett falle av denne (avlegger?).

Det er ikke trådalger - disse har jeg hatt før og de er mer slimete, lange og har en skarp "grønn" lukt.

Det er ikke penselalger - det har jeg hatt før (og har pittelitt nå) og de er bustete, korte og rødaktige og sitter veldig godt fast.

Noen som har anelse om hva dette er? Hovedgrunnen til at jeg ønsker å finne ut av det er fordi jeg ikke helt vet om jeg skal la dem være i fred (de danner jo i grunnen et naturlig grønt teppe) eller om jeg bør plukke dem bort. Sist jeg plukket dem bort, så så jeg at de i grunnen kveler tilløpet til penselalger der vannstrømmern er størst ved utblåset til pumpa.
Jeg har det samme i et av akvariene mine og jeg tror og at det må være avleggere av algekulene. Jeg har fjernet noen av de og lot de ligge på bunn av karet, der vokse de videre men sent.
Lager hvertfall ingen skade hos meg.

hilsen Daniel
Interessant at de vokser slik hos deg også! Googlet litt mer, mer spesifikt på det latinske navnet på algekule og fikk et treff på Wikipedia som langt på vei bekrefter at det faktisk er dette som vokser på bakveggen:

There are three growth forms. One is epilithic (growing on rocks) and is usually found on the shaded side of the rocks. Another growth form lives as free-floating filaments, as small tufts of unattached filaments that frequently form a carpet on the muddy lake bottom. The third growth form is the lake ball proper, where the algae grow into sizable balls of densely packed algal filaments that radiate from the center.

Nå angrer jeg nesten litt på at jeg luket så grundig for noen uker siden. Mulig jeg lar det etablere seg et nytt teppe på bakveggen før jeg bytter fra innvendig til utvendig filter. Dette endrer jo sikkert vesktvilkårene og kanskje trivselen.

Kanskje et mose-/algeteppe som det jeg pleier å ha kan skape gode boforhold for kirsebærreker. Da jeg prøvde sist ble alle bortsett fra én knallrød rakker spist opp...
Og her fant jeg ut at jeg nok har en hel farm av potensielle algekuler:

Jeg som bare har luket og kastet og kastet... Har en haug med rester på bunnen nå. Skal la det ligge og se hva som skjer!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap