Hvilke alger er dette?

Har dessverre ikke utstyr til å måle fosfat og nitrat (men det er ikke noe nitritt). Har nettopp kastet alt jeg hadde av planter fordi det omtrent ikke var mer igjen av dem - kun brune alger. De nye plantene (hurtigvoksende) klarte seg noen dager, men nå er de på god vei til å bli like ille de også.

Bytter vann 1-2 ganger i uka, har lyset på maks 10-11 timer, fôrer én gang om dagen, men ikke mer enn at de spiser opp alt i løpet av kort tid. Akvariet er på 290 liter, og huser følgende fisker:

9 corydoras aeneus
12 svarte fantomtetra
2 sommerfuglciklider
9 cherrybarber

Det er i tillegg en del grønne/brune alger på sanden. Hva er dette? Hva gjør jeg?
Er du 100% sikker på ingen nitritt, når du ikke har måleutstyr? :S Men nok om det...
Algene, prøv med mørklagt karr ei ukes tid, og foring hver andre dag bare. Deretter så endrer du belyste timer fra 10-11 til 7-8 timer. Det kan funke. Har prøvd den kuren her, og da funka det fint. Hvor stort er filteret ditt? Har du muligheter for å skaffe deg UV-lys? Det er snadder mot alger, og andre uhumskheter. Den perfekte julegave til enhver akvarist

Lykke til.
Forhåpentligvis vil du få flere innspill. Og bedre sikkert.
Takk for svar

Har måleutstyr for nitritt, og det viser så godt som 0.
Har satt inn et uv-filter jeg hadde liggende, og redusert lystiden. Må vel bare smøre meg med tålmodighet. Det å mørklegge akvariet hjalp ikke sist gang (andre alger den gangen da), sikker på at det hjelper på denne typen? Ser litt på det som siste utvei etter forrige gang, men må man så må man

Har Am-Top 3338, 1200 l/t.
Wargtass
prøv med mørklagt karr ei ukes tid, og foring hver andre dag bare. Deretter så endrer du belyste timer fra 10-11 til 7-8 timer.

Har også prøvd den ovenfor, bare ikke mørklagt helt en uke hadde lyset på 4-5 timer og foret annenhver dag og kuttet algetabeletter til algene var borte.
gikk ca 1 uke så var det fint. (hadde grønt moseteppe i nesten hele akvariet..
Nå har jeg masse hurtigvoksende planter og kan fint ha lyset på 10-12 timer og har siden ikke vært plaget med alger sikkert også takket være mine ancistrus sp og ancistrus L-144
Siste talers uttalelse omhurtigvoksende planter er bra...det vil vel mest sannsynlig være et av de beste middlene i kampen mot alger. Og diverse fisk selvfølgelig.
Gnagere som L-maller, SAE, Ottoer osv osv. SAE er fantastiske mot trådalger. Men de har en tendens til å bli late når de når voksen alder
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap