Hurtigvoksende planter, som forbruker næring fra vannet
Hei!
Jeg har et 160l akvarium med 3 gullfisk.
De er alle på ca. 20cm.
Jeg forer ganske mye.
For å holde nitratverdiene lave bytter jeg 25% vann 2ggr. i uka.
Jeg har ingen planter og bare litt andemat i karet.
På tross av vannbyttene får jeg endel algevekst på glass og steiner.
Kan noen anbefale noen planter som virkelig er hurtigvoksende og som
vil hjelpe meg med å få nitratverdiene ned??
Jeg har et 160l akvarium med 3 gullfisk.
De er alle på ca. 20cm.
Jeg forer ganske mye.
For å holde nitratverdiene lave bytter jeg 25% vann 2ggr. i uka.
Jeg har ingen planter og bare litt andemat i karet.
På tross av vannbyttene får jeg endel algevekst på glass og steiner.
Kan noen anbefale noen planter som virkelig er hurtigvoksende og som
vil hjelpe meg med å få nitratverdiene ned??
Postet 06.08.12 kl 21:43
Endret: 06.08.12 kl 21:45
Postet 07.08.12 kl 01:15
Er veldig usikker på om du ikke bare forer gullfisken med veldig kostbar salat, et raskt søk på "gullfisk planter" bekreftet vel egentlig det. Hurtigvoksende planter generelt har ikke spesielt tykke blader, og levendeføderne her koser seg alvorlig med en del av dem. Shinnersia rivularis er en super-rask storforbruker og smaker visst godt, har hatt mer hell med Limnophila sessiliflora selv om den ikke er like kjapp.
Du kan kanskje prøve en flyteplante? Limnobium laevigatum slår meg som et forsøk verd etter å ha skumlest trådene, den har læraktige blader, vil skygge for lyset for algene og er storforbruker av næring. Den tåler dekkglass/lystopp i motsetning til Pistia, og røttene er dekorative synes jeg. Hydrocotyle leucocephala vet ikke at den er en flyteplante, men er ganske kjapt oppe i overflata likevel, også verd et forsøk. I et Corykar er det nesten den eneste planten og NO3 holder seg lav og fin.
Ellers er det vel best å satse på planter som ikke smaker spesielt godt. Javabregne, Cryptocoryner og røde planter generelt får stort sett stå i fred her.
Du kan kanskje prøve en flyteplante? Limnobium laevigatum slår meg som et forsøk verd etter å ha skumlest trådene, den har læraktige blader, vil skygge for lyset for algene og er storforbruker av næring. Den tåler dekkglass/lystopp i motsetning til Pistia, og røttene er dekorative synes jeg. Hydrocotyle leucocephala vet ikke at den er en flyteplante, men er ganske kjapt oppe i overflata likevel, også verd et forsøk. I et Corykar er det nesten den eneste planten og NO3 holder seg lav og fin.
Ellers er det vel best å satse på planter som ikke smaker spesielt godt. Javabregne, Cryptocoryner og røde planter generelt får stort sett stå i fred her.
Postet 07.08.12 kl 03:15
Postet 07.08.12 kl 06:26
Linda WEr veldig usikker på om du ikke bare forer gullfisken med veldig kostbar salat, et raskt søk på "[URLBLOCK1]" bekreftet vel egentlig det. Hurtigvoksende planter generelt har ikke spesielt tykke blader, og levendeføderne her koser seg alvorlig med en del av dem. Shinnersia rivularis er en super-rask storforbruker og smaker visst godt, har hatt mer hell med Limnophila sessiliflora selv om den ikke er like kjapp. Du kan kanskje prøve en[URLBLOCK2]? [URLBLOCK3] slår meg som et forsøk verd etter å ha skumlest trådene, den har læraktige blader, vil skygge for lyset for algene og er storforbruker av næring. Den tåler dekkglass/lystopp i motsetning til Pistia, og røttene er dekorative synes jeg. [URLBLOCK4] vet ikke at den er en flyteplante, men er ganske kjapt oppe i overflata likevel, også verd et forsøk. I et Corykar er det nesten den eneste planten og NO3 holder seg lav og fin. Ellers er det vel best å satse på planter som ikke smaker spesielt godt. Javabregne, Cryptocoryner og røde planter generelt får stort sett stå i fred her.
Hei!!
Takk for svaret.
Det stemmer at Gullfiskene kan "herje stygt" med vegitasjonen i karet.
Jeg skal prøve på noen av plantene du nevner.
Postet 07.08.12 kl 06:33
tyche[QUOTE=Linda W]Er veldig usikker på om du ikke bare forer gullfisken med veldig kostbar salat, et raskt søk på "[URLBLOCK1]" bekreftet vel egentlig det. Hurtigvoksende planter generelt har ikke spesielt tykke blader, og levendeføderne her koser seg alvorlig med en del av dem. Shinnersia rivularis er en super-rask storforbruker og smaker visst godt, har hatt mer hell med Limnophila sessiliflora selv om den ikke er like kjapp. Du kan kanskje prøve en[URLBLOCK2]? [URLBLOCK3] slår meg som et forsøk verd etter å ha skumlest trådene, den har læraktige blader, vil skygge for lyset for algene og er storforbruker av næring. Den tåler dekkglass/lystopp i motsetning til Pistia, og røttene er dekorative synes jeg. [URLBLOCK4] vet ikke at den er en flyteplante, men er ganske kjapt oppe i overflata likevel, også verd et forsøk. I et Corykar er det nesten den eneste planten og NO3 holder seg lav og fin. Ellers er det vel best å satse på planter som ikke smaker spesielt godt. Javabregne, Cryptocoryner og røde planter generelt får stort sett stå i fred her.
Hei!!
Takk for svaret.
Det stemmer at Gullfiskene kan "herje stygt" med vegitasjonen i karet.
Jeg skal prøve på noen av plantene du nevner.
Andemat skal vist være en favoritt, men i og med at jeg forer så mye, så spiser di ikke mye andemat. Jeg håper derfor at det er muligheter for litt "tykkhudede" planter
Postet 07.08.12 kl 06:38