Hvordan blir jeg kvitt alger på javabregne?

Store deler av javabregnen min er infisert av alger, hvordan får jeg dem vekk?
Syns dette ser ut som skjeggalger, og de er vanskelig å bli kvitt desverre... Det beste er egentlig bare å klippe tilbake hele planten, da vil den skyte nye friske skudd eterhvert Også må du finne ut hvorfor du har fått alger. For mye lys, overforing, for mye nitrat, osv...

Hvis du ikke vil klippe den ned så er amanoreker supre alge-spisere.
Vet ikke hva du har av fisk oppi der,så grunnen til algene er det jo greit og finne ut av. Men amano reker er voldsomt effektive til og spise alger. Du bor jo i stavanger,hvor jeg vet det er en som selger dem til en bra pris. Du får event.se over rubrikkannonsene. Lykke til
Det står en god del å lese om alger, blant annet denne artikkelen. De algebefengte bladene er det bare å knipe bort, Javabregne vokser sakte så det er ikke smart å ta blader som er algefrie. Lettest å ta hele stasen ut og fjerne det du kan med filtervatt eller skrubbehanske (også på rota), og så knipe vekk gamle og algebefengte blader.

Og så gjelder det å finne årsaken til algeveksten. Du skriver at du bruker PPDM, kanskje det er for mye/for lite av noe i blandingen? Skjeggalger er glade i fosfat, og alle alger er begeistret for ubalanse mellom lys og næringstilgang, det går gjerne ut over sentvoksende planter først...

Har du ikke fisk i karet enda opplever i alle fall jeg at det blir raskere balanse når fisken er på plass, under innkjøring blir det baluba nesten uansett. Å sette inn algebekjempere er et tveegget sverd, det bør være noe du har interesse for og som vil passe sammen med fisken du vil ha også. Så jeg ville forsøkt med kortere lystid og sett om det ble morsommere, eller om det er spesielt mørkt noe sted og ryddet opp i det, sjekket om gjødselen jeg brukte er riktig dosert ved å minske/øke. Her ble det bedre da jeg gikk over til å dosere lite og ofte, og ga rotplantene næring i form av næringssubstrat evt gjødselkuler.

Lykke til! Det blir bra dette her, med litt øvelse
jeg kjøpte den på rot hos dyrego, det var så litt noen skjeggalger på noen av bladene, men det har jo spredd seg.
Jeg har et kar med ottocinclus, spiser de skjeggalger?
Tror ikke skjeggalger er favorittmat for særlig mange egentlig, Otto foretrekker nok også grønne alger. Har hatt SAE, Amano og all verdens snegler i algekaret, de fant mye annet å fylle magen med bortsett fra i en matløs to-ukers ferie...

Det beste er nok å finne årsaken og gjøre noe med den, rydde vekk alt som er angrepet og så evt. kjøre en liten algekur for å komme helt i mål. Skjeggalger var uansett et forbigående nbyegynnerkarproblem her, penselalgene har plaget meg veldig fordi filteret er for kraftig. Men uten utfordringer hadde jo hobbyen bare blitt kjedelig, og det lar seg helt sikkert løse!
Siamesiske algeetere (SAE) holder alt av alger borte fra plantene mine. Vet ikke om akkurat skjeggalge er noen favoritt, siden algene jeg hadde ikke ble identifisert. Penselalger tar de ihvertfall, og er (som jeg har blitt fortalt) omtrent den eneste fisken som liker det.
Det er lett å ta feil av SAE og flying fox, så vær obs på forskjellen før du evt. kjøper SAE. Lykke til!
Hilsen lettere øvet nybegynner.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap