Plantene vokser, det gjør algene også..

Hei,

jeg har litt trøbbel med alger i karet mitt. Det er relativt nystartet, har co2-anlegg og jeg prøver med med PMDD. Dette er et 120 liters Juwel RIO med T5 belysning, ene røret har jeg byttet med et arcadia planterør.

Det gårt 2 store ancistrus, 2 sommerfugler og 20 rødneser her. Nitritt-test er gul. Jeg har forsøkt med kortere fotoperiode, endre strømningsforhold i karet, uv-lys og meget forsiktig mating av fisk, men det har ikke ført frem. Noen tips til hva problemet mitt kan være? Platene vokser bra, men det gjør algene også. Karet står ikke sollys.

Nå har de fleste av bladene i tanken fått dette håret som ene bildet viser. I tillegg er det algevekster som vist på andre bildet, mørk sak midt i. What to do??

[External Image]

[External Image]
Noen Siamesiske algeetere vil syns de algene der er mums! Det ser veldig ut som trådalger, og SAE tar de ganske fort
Jeg vil helst unngå SAE siden jeg prøver meg på et SA-oppsett (selv om plantene ikke er helt tro ift det).

Leste litt i går og noen mener mer av alt, dvs mer co2, mer næring i kombo med kortere fotoperiode kan ha noe for seg?
Nå kan ikke jeg spes mye om co2, så akkurat det skal jeg ikke uttale meg om. Men mer næring syns jeg høres rart ut, for da gir du jo næring til algene også, tenker jeg da?

Kan du ikke låne noen SAE noen dager av noen?
SAEer er nok ikke svaret nei.

Alger er -alltid- resultat av ubalanse i næringskjeden. Så enten for mye co2, næring eller lys - i forhold til hvernadre.
Er nok enklere å registrere seg på et planteforum og legge ut bilder samt beskrivelse av næringsverdier i karet, så vil du nok få meget presise svar
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap