Dyrking av alger i klasserom

Jeg har lyst til å dyrke alger sammen med skoleelevene mine, hvordan gjør jeg dette lettest, og for et sikkert resultat? Holder det at jeg får vann fra et akvarium f eks i en beholder (med eller uten lokk?) og setter det i sollyset? Bør jeg ha noe oppi? Steiner f eks? Vil det da gro alger, og i så fall hvor lang tid tar det? Kan jeg bruke vann fra springen?
Man trenger to ting for å få alger. Næring og lys.
Vil tro at hvis du setter et syltetøyglass (uten lokk) i sollyset og gjerne putter oppi et eller annet næringsstoff (f. eks litt flytende blomsternæring) så kommer det grønt belegg på glasset ganske snart. Og lar du det stå lenge nok kan det nok komme både slimalger og trådalger oppi der.
Alternativ til sollys er jo vanlig lyspære, gjerne av typen som er beregnet for planter.
For å gjøre det litt morsomt kunne du dyrket frem svevealger og satt oppi en dafnie og sett hvordan populasjonen øker og når maks for så å gå tilbake etter å ha spist opp alle algene Krever kanskje bittelitt mer, men
Hvor lang tid tror du det vil ta før det kommer alger? Kan man bruke vanlig vann fra springen eller bør jeg f ekes bruke vann fra akvarium?
Det er begrenset hvor mye alger og mikroorganismer du finner i springvannet (men noe er det stort sett). Bruker du dette vil det sannsynligvis ta lengre tid. Akvarievannet har allerede litt næringsstoffer (nitrat), i tillegg til mye flere mikroorganismer og alger enn springvann, så det går sannsynligvis raskere å bruke dette. Dra til en bondegård med en elv i nærheten. Plukker du en stein fra elva og legger i glasset er du garantert en god algekultur.
Geir Rolfsnes
Man trenger to ting for å få alger. Næring og lys. Vil tro at hvis du setter et syltetøyglass (uten lokk) i sollyset og gjerne putter oppi et eller annet næringsstoff (f. eks litt flytende blomsternæring) så kommer det grønt belegg på glasset ganske snart. Og lar du det stå lenge nok kan det nok komme både slimalger og trådalger oppi der. Alternativ til sollys er jo vanlig lyspære, gjerne av typen som er beregnet for planter.


Men hvor lang tid tror du det vil ta før det kommer noen alger?
Tilfeldig bekjentskap
© Nadia Oslund
Reklame for plussmedlemskap