Trøbbel med rød/penselalger

Har begynt å få et aldri så stort problem med sjeggalger. Algene har festet seg på planter, røtter og ikke minst: glasset i akvariet.

Slik jeg har forstått det, er det et h*** å få de vekk?
grunnen til at jeg fikk de i første omgang, er sikkert pga mye plantenæring i vannet, har kjøpt raskt voksende planter som kan konkurrere med algene, men ser ut til at det bare kommer fler alger.

Jeg har Gibbicep og en rekke ancistrus i akvariet, men ser ut til at de ikke bryr seg om penselalgene. Noen anbefaler SAE, er det noen som har erfaring med SAE VS penselalger?

En annen ting jeg har lest skal funke er: Happy Life Algin Regular. Litt skeptisk til å bruke dette midlet da jeg har Botia + er redd for at filterkulturen skal lide. Ser ut til at det er noen som har dårlig erfaring med Happy Life og botia/skjelløse fisk...


Er det noen som har erfaring med fjerning av penselalger som kan hjelpe meg? Er litt kjedelig med penseldotter på glasset i selskaps-akvariet...
Jeg hadde dette problemet på bakgrunnen, ett par dekrasjoner og noen planter, men etter 1-2 uker med 5 SAE'er så var alt på bakgrunnen, dekrasjonen og alle plantene borte bortsett fra forgrunnsplantene mine. Bare ikke mate dem så mye i denne tiden så vips borte vekk

På glasset så kan du også bruke skrape eller algemagnet (eller hva det nå heter :P) sånn at du iallefall har klart glass
Plussmedlem
Jeg veit ikke hvor stort kar du har, men med gibbi så har du kanskje noen hundre liter?
For en stim med SAE krever en del plass. De blir også noen noen feite slasker etterhvert
Stemmer at jeg har noen hundre liter. Hvor mange SAE burde jeg hatt?
Hadde du fått tak i EN Garra rufa så hadde problemet vært løst raskt og effektivt. De elsker penselalger og rødalger.

Du bør ikke ha mer enn en`for ellers vil de slåss og bli aggressive mot hverandre.
SAE'r er stimfisk så de bør minst være 5 stk, sant at disse blir store men... Det er jo bare å kjøpe dem da de er små og da dem blir for store for akvariumet så selger man dem. Det gjorde jeg.
Sto
Stemmer at jeg har noen hundre liter. Hvor mange SAE burde jeg hatt?


Hei hei! Ser du bor i bergens området. Pass på at du får tak i 4-5 stk eller mer. Pass også på at du får riktig fisk, veldig lett at du f.eks får flying fox i stedenfor, den vil du ikke ha og den vil bare lage kvalme i selskaps akvariumet ditt. Så at de hadde store fine SAE inne på sentrums zoo nå før helgen. Om de blir for stor kan du alltids selge dem videre, etter min erfaring er det jevnlig salg/kjøp på privat markedet i bergen på SAE. Husk på at SAE er ganske aktive og svømmer mye rundt. Om du har de lenge i ditt kar kan de også bli lat og slutte og beite alger. De blir gjerne veldig grisk i matfatet også, så pass på at du ikke sitter dem sammen med veldig rolige fisk som gjerne spiser sent i tillegg.
Hei,

jeg strødde salt på roten som hadde en del penselalger på seg, dette fjernet alle algene på roten.

Jeg har også kjøpt en del SAE (5), de har vært i karet i en uke. Jeg kan ikke se at de har gjort noe særlig med algene. Kan heller ikke se at det har komt flere alger.


Sliter forøvrig en del å få redusert nitrat i karet. Noen tips? har hørt at det finnes noen kuler jeg kan plante i bunnsubstratet, er det noen som kjenner til det? Eventuelt
noen bedre løsninger? innvendig filter kun med nitrat svamp?
Den beste løsningen for å få ned nitrat er vannbytter, og sette inn masse huritgvoksende planter. Nitrat er plantemat Den ideelle nitrat-verdien i mine kar ligger på ca 10 - 20 mg/l som er et ok nivå. Nitrat er skadelig for fiskene i store konsentrasjoner

Sliter du med høye Nitrat verdier bør du se på filtrering, fisketetthet og fôring, da det er utslagsgivende.

Hva mener du med Nitratsvamp?
Er helt klar over redusert mat til fiskene, flere vannbytter og hurtigvoksende planter reduserer mengden nitrat.

Mater fiskene hver andre dag, vannbytter en gang i uken, har ikke så veldig masse hurtigvoksende planter i akvariet, men har tenkt å kjøpe noen over helgen.
Har vel rundt 30 små fisk flesteparten er corydoras. Akvariet er 200l og filteret er et Egeim pro 3 2075.

Med nitratsvamp, mener jeg den grønne svampen som finnes i noen innvendig/iitvendige filter.
Sto
Med nitratsvamp, mener jeg den grønne svampen som finnes i noen innvendig/iitvendige filter.



Nitrax hos juwel.
Jeg har ingen tro på at det finnes egne svamper som reduserer Nitrat. Det høres ut som hokus pokus i mine ører

Nitrat er et sluttresultatet etter at filterbakteriene har forandret avfallstoffene først til amminium/ammoniakk, og deretter til nitritt før det til slutt ender som nitrat.
Effekten av den kan nok betviles ja.

Men det heter Nitrax i allefall.



Merket ikke noe økning her i allefall etter at jeg byttet den ut med blåsvamp *S*
Har lest på dette og andre forum at svampen fungerer, hvor bra den fungerer er en annen sak.

Noen forslag til hva jeg kan gjøre? I første posten nevner jeg noen kuler som kan presset ned i bunnen av akvariet som reduserer nitrat - noen som har kjennskap til dette?

Vil jo egentlig ikke bruke slike produkter da de ikke løser problemene, bare "skjuler" dem, men har ikke tid til å ta vannbytte hver dag fremover.
Sett inn som sagt over her. no som vokser hurtig. og skift vann.

En viktig hensikt med vannskifte er jo å holde nitrat nede.

Jeg er nesten redd for å skifte vann da plantene bruker det meste og jeg har nesten ikke nitrat ( skulle ønsket høyere enn mine 10 i nitrat.)


Janne som sa det med hurtigvoksende og vannskift
som nevnt tidligere er jeg helt klar over at rasktvoksende planter hjelper til å redusere nitrat og kan utkonkurrere algene. ER også klar over at hyppige vannbytter hjelper på. MEn som nevnt: er ikke det jeg er ute etter. Jeg spør spesifikt om det er noen som kjenner til kuler som kan plasseres i bunnsubstratet som kan fjerne nitrat (jeg vet det finnes noe).
Eventuelt andre metoder (bortsett fra de naturlige som nevnt ovenfor) som kan hjelpe med nitrat problemet.
Sto
Noen forslag til hva jeg kan gjøre? I første posten nevner jeg noen kuler som kan presset ned i bunnen av akvariet som reduserer nitrat - noen som har kjennskap til dette? Vil jo egentlig ikke bruke slike produkter da de ikke løser problemene, bare "skjuler" dem, men har ikke tid til å ta vannbytte hver dag fremover.

Unngå å dytte akvariet fullt av kjemikalier du ikke vet hva er. Akvariet ditt er i litt ubalanse fra før, med massivt algeangrep og for høy nitrat.
Jeg synes du skal øke vannbyttene, jeg. Det er det sunneste for akvariet, og garantert effektivt.

Hvor høy har du målt nitraten til da?
Takker for svar.
Jeg bruker sera sin test - den er på den høyeste verdien: >100mg/l
som på ingen måte er ønskelig.
Har tidligere hatt daglige vannbytter i en uke på 30-40% dette reduserte ikke nivået. Har også hatt storrengjøring i karet, slamsuget, fjernet planter med alger, fjernet alger fra ruten, fjernet alger fra gjenstander i akvariet etc...
Hva?? Det skal nesten ikke være mulig...!
Det må stå ille til med akvariet ditt for å få den nitrat-verdien, no offence, altså, men det var forferdelig høyt.
Kan du sjekke gyldighets/holdbarhetsdatoen på vannverditesten din? Hvis du ikke finner noen dato påstemplet enten pakningen eller flaska, ville jeg rett og slett kjøpt en ny. Dette fordi kjemikaliene i disse testene ikke er evigvarende, de har begrenset holdbarhet - og resultatet du fikk var så spinnvilt at det nesten ikke er til å tro. Det skulle ikke forundre meg om du har en test som er utgått på dato og derfor viser feil.

Det skal ikke være mulig å få så høye verdier hvis du har fulgt et noenlunde normalt vannbytterutiner. Og du sier du byttet vann hver dag uten at nivået endret seg også?

Nei, den testen ville jeg byttet ut. Kjøp JBL Nitrat-test. Om du kjøper på nett, sleng på en eller to andre om du er tom for flere vannverditestere av noe slag, så blir det verdt portoen
Sto
Takker for svar. Jeg bruker sera sin test - den er på den høyeste verdien: >100mg/l som på ingen måte er ønskelig. Har tidligere hatt daglige vannbytter i en uke på 30-40% dette reduserte ikke nivået. Har også hatt storrengjøring i karet, slamsuget, fjernet planter med alger, fjernet alger fra ruten, fjernet alger fra gjenstander i akvariet etc...



Mål springvannet. 0 ??? kanskje

Bland en liter akvarievann med 9 liter vann i en bøtte
hva viser målingen da.

Tilfeldig bekjentskap
© Rune Evjeberg
Reklame for plussmedlemskap