Penselager... glutaraldehyd

For å gjøre en lang historie kort:
Jeg har hatt problemer med penselalger i akavariet mitt en god stund nå. Jeg har flere ganger fjernet angrepne planter, skrubbet steiner/røtter rene, men algene kommer alltid tilbake...

Kjapt om akvariet:
450 liter. 3038 AmTop filter+Eheim 2029 wet/dry filter. CO2 fra brannslukker på timer. Lys på i 8 timer, 2x54W. DropChecker er grønn.
Vannverdier:
KH 6, PH 6.5 - 7-0, Nitritt =ikke målbart, Nitrat (NO3)= ikke målbart, Fosfat (PO4) = ikke målbart.

Jeg har blitt såpass lei av disse algene at jeg er klar for drastiske tiltak. Siden jeg ikke har for mye nitrat og jeg har stabil CO2 så begynte jeg å se etter andre tiltak. Etter å ha lest i denne og denne tråden så reiste jeg på apoteket og kjøpte Glutaraldehyd. En liters flaske med 2% løsning.

Dag 0: Tilsatte 225 ml i mitt 450 liter akvarie (liter /prosentsats = 450/2= 225ml ihht trådene over.
Dag 1: Vannet ser "blakket" ut, dvs det har et gråskjær. Pansermaller, polkadot botiaer og prakt botiaer ser slappe ut. Jeg slår av CO2 anlegg...
Dag 2: 4 av 4 polkadot botiaer er døde. 2 av 4 pansermaller er døde. 2 av 10 kardinaltetraer er ikke å se (levende eller døde...). 1 Guppy hann er også borte, men det var den muligens før hestekuren startet... Vannet er fortsatt grått. Måler nitritt = ikke målbart. Platyer/Guramier/Guppyer ser ut til å tåle kuren. Prøver å fiske ut resten av maller/botiaer, men det er umulig.
Dag 3 og 4: De overlevende fiskene er i bedre form, inkl praktbotiaer og pansermaller, vannnet er grått, penselalger er noe redudert, men fortsatt tilstede.
Dag 5: Fortsatt grått vann. Tør ikke annet enn å skifte så mye vann som det går (ca. 80 - 90 %).

Etterpåklokskap:
Jeg har mye mindre fisk og litt mindre alger!
Jeg har overdosert! Ihht. denne tråden
har jeg dosert ca. 10ppm. 1 til 5 ppm anbefales.
Hvis det blir et nytt forsøk skal all fisk ut av akvariet først. Og da doserer jeg 2 pmm annenhver dag til penselalgene er borte.

Men akkurat nå gidder jeg ikke...


Min første reaksjon var "ooops!"..........
Stakkars deg
Njaaa.. Stakkars polkadot botiaene... Og de var favorittfiskene mine.
Ja ja, aldri så galt at det ikke er godt for noe. Det ser nå faktisk ut som penselalgene er helt borte. Så stoffet virker, ingen tvil om det. En må bare ta rette forhåndsregler, dvs fjerne bunnfisk og dosere riktig...

Så får jeg se om jeg klarer å holde penselalgene vekke fra nå av...
Tar filteret noen skade av dette? Vet du noe om det?
Desinfeksjons middel. Dreper vel filterbakterier og alt microliv..
Det vet jeg ikke enda... Byttet 50% vann i dag også. Så det tar vel en stund før evt. nitritt bygger seg opp hvis filterbakteriene er skadet. jeg skal måle nitritt hyppig fremover.

Men en ting jeg spekulerer på i etterkant: Med flasken kom det en aktivator. Den brukte jeg ikke, men den øker PH for å "aktivere" den desinfiserende egenskapen til glutaraldehyd. Det jeg derimot gjorde når jeg så at det gikk galt med noen av fiskene var å slå av CO2 og vri filtersprut slik at det ble pisket inn luft. Det øker jo også PH i vannet - lurer på om det kan ha "aktivert" de desinfiserende egenskapene..??
Sprettfisk
Desinfeksjons middel. Dreper vel filterbakterier og alt microliv..
Som sagt, stoffet er i utgangspunktet ikke desinfiserende hvis ikke aktivatoren brukes...
Sikker på det? Bedre effekt ved alkalisk ph enn sur ph. Virker som den er desinfiserende,men mindrenennved aktivator.Veldig potente saker.
Nei - jeg er ikke sikker på det. Men nå kommer jeg til å finne det ut. Uansett, dosert i rette doser er er det mye brukt i akvarier, f.eks. seachem flourish excel. Og ja det er potente saker - det må håndteres og lagres sikkert.
Nei, filterbakteriene hadde nok ikke godt av dette Nitritt test er et sted mellom oransje til rød... Så da er det vel ofte vannskifter som gjelder? Noen som vet hvor lang tid det tar å bygge opp bakteriekulturen?
Hvor lang tid det tar å bygge den opp igjen, avhenger av om absolutt alt av bakterier tok fløyten, eller om en liten stamme er igjen. Bakterier forøker seg jo fort, så om noen har overlevd tross alt, burde det ikke ta full tid å få bakteriekolonien oppe og gå igjen.
Starter man fra scratch, uten noen bakterier, tar det mellom fire og fem uker. Ca en måned, altså, før man har en passelig bakteriekultur.

Det ser ut som det blir daglige vannskift for deg. Du har fisk i karet, ikke sant? Da må du skifte vann som en helt, om ikke de siste fiskene skal dø også.
Hmmm. Hadde håpet å slippe unna med 2 ganger i uka... Får vel måle og se hvor ofte det trengs. Jeg får trøste meg med at nå er det iallefall kjekt å se på akvariet...
Inaktiv bruker
.
Om det er til noen trøst så har du ihvertfall prøvd - og i tillegg delt resultatet med oss slik at andre som har lyst å prøve det samme vet hva de kan forvente. Det setter jeg pris på, selv om jeg uansett ikke hadde turt tror jeg. Veldig synd med fiskene dine da ;\
Trådstarter skriver jo at han har seriøst overdosert med dette middelet da (ved en feiltagelse), så vi vet jo fremdeles ikke hvordan det hadde gått om doseringen hadde vært korrekt...? Nå vet vi hvordan det går om man overdoserer, men det kunne vi kanskje gjettet oss til på forhånd også mht dette middelet :p
Haha, jo det er jo sant Mona! Men da lurer jeg på om det ville bli det samme mtp bakteriekulturen, uansett om dosen er stor eller ikke. Det skulle vel ikke være desinfiserende uten en slags aktivator sånn i teorien, men så tok det knekken på de uansett? Hmm. Dette er interessante greier syns jeg, for penselalger er noe herk (ihvertfall når de sitter på glasset!)
Det er jo i og for seg "den desinfiserende effekten" som dreper algene. Å desinfisere betyr å drepe mikroorgansimer vha. fysiske eller kjemiske midler, og det er da vitterlig det man er ute etter her : å drepe algene (og helst sporene deres). Aldehyder dreper ved å krysslinke (denaturere) proteiner. Dette skjer mest effektivt rundt nøytral pH, og aktivatoren er bare et bikarbonat-produkt for å heve pH i bruks-løsningen (er gjerne på pH 4-6). Har man ca. nøytral pH i karet skulle derfor ikke aktivatoren behøves og man får full virkning uten den.

Forsøkstall viser at glutaraldehyd virker slik :
Fisk, 50% dødelighet etter 24 timer : 15mg/l
etter 48 timer : 12mg/l
etter 96 timer : 10mg/l


Fiskeforsøkene gjelder Lepomis macrochirus, blågjellet solabbor, en vanlig villfisk i USA. Hvorvidt våre akvariefisker er mer eller mindre følsomme, er et åpent spørsmål. Ut fra TS sine erfaringer, vil jeg tippe høyere følsomhet.

Rapport fra min bruk av glutaraldehyd, som beskrevet i en annen tråd om samme tema:

"Jeg brukte dette middelet mot penselalger med godt resultat. Forsøkte først med kraftig rengjøring av karet, ut med alle planter, mesteparten måtte kastes, røtter og stener ble tatt ut og rengjort med høyttrykkspyler. Etter noen uker var det like ille.
Leste samme post om glutaraldehyd som Mona siterte fra. Fikk ikke tak i 24%, men bestilte en liter 2% på Booths apotek. Fikk samtidig med 3 gram aktivator.

Blandet 0,3 liter og ett gram pulver og ga dette fordelt på to ukentlige doser (tilleggskommentar til dosen: ca 28 ml/pr 100 liter, altså 144 ml i en 530 liter). Mørkla for sikkerhets skyld også karet og satte inn luftestein. Plantene så sørgelige ut etter tre uker, men penselalgene er vekk. Ingenting å se på noen av fiskene.

Hvordan det vil virke på reker og snegler vet jeg ikke, men ettersom fiskene klarte seg godt, klarte åpenbart bakteriene seg også. Dette er et par måneder siden og det er fortsatt ikke penselalger i karet. Har noen andre istedenfor , men de er lettere å bli kvitt."

Hadde ingen problemer med fiskene, rødmunntetraer, Corydoras sterbai, samt litt annet. Lite fisk som forberedelse til salg av karet. Nå er det solgt, fortsatt uten penselalger, og jeg er i ferd med å sette opp en reol med 6 stk 105 litere istedenfor.
mona o
Nå vet vi hvordan det går om man overdoserer, men det kunne vi kanskje gjettet oss til på forhånd også mht dette middelet :p


Jeg baserte min dosering på dette innlegget, så jeg er ikke enig at det var så lett å gjette...
HaakonH
En bekjent av meg på havforskningen i Bergen ga meg et tips. Glutaraldehyd! Dette er visstnok et av virkestoffene i EasyCarbo (HappyLife, EasyLife). Jeg gikk på apoteket og bestilte en flaske med 200 ml Glutaraldehyd 24%. Jeg betalte rett over 200 kr for den. Doseringen jeg ble anbefalt var litervolum delt på prosentsats, altså i et 100 l. akvarium vil det si 100/24 = 2,4 ml. I butikken hvor jeg jobber var det behov for å kjøre kur i en hel del akvarier, med forskjellig innhold av fisk og andre organismer. Ingen av dem så ut til å bli preget av kuren, inkludert reker. Kuren fungerer veldig bra. Etter få dager begynner penselalgene å bli rustfarget, for så å forsvinne helt etter 1-2 uker. Jeg sprøyter Glutaraldehyden rett i akvariet, og sørger for å ha god gjennomluftning. I mine øyne er dette en ypperlig kur mot penselalger. Haakon


Hvorfor Haakon som doserte samme mengde som meg ikke fikk problemer forstår jeg ikke.
Sigmund: Du doserte vel i underkant av halvparten av det jeg gjorde og mere i tråd med det som blir anbefalt på utendlanske fora.
Skulle jeg gjort dette en gang til hadde jeg dosert 5ppm en dag og 5 ppm etter to dager. Da tror jeg det hadde gått bra... Jeg hadde også tatt høyde for at en 450 liters tank ikke inneholder 450 liter vann.

Når det gjelder filterbakteriene mine så gjenstår det fortsatt å se hvordan det går. Ett døgn etter at jeg skiftet 50% vann så har nitritt test samme farge som rett etter vannskiftet (lyse oransje).
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap