Algeproblemer

Inaktiv bruker
Har hatt et problem med grønne trådalger i noen uker som har lagt seg som et skjegg på alt inne i karet. Har aldri hatt slike problemer tidligere. Har hatt akvarium noen år med et opphold på litt over et år nå før jeg startet opp igjen, men ingen slike problemer.
Her kommer en liste over hva som er gjort i forsøk på bekjempelse av algene:
Har fjernet nesten alle "angrepne" blader
skrubbet glasset
hyppige vannskifter (40-50%) flere ganger i uken
ikke sollys
ikke co2 tilførsel
ikke overforing
9 timer lystid (6500K med reflektor som ikke taes av)
god sirkulasjon i karet (TetraTec Ex.700 eksternt filter 700 L/T).
Har to ancistrus sp. som ikke virker spesielt sultne
det er 14 fisker totalt i karet
har forsøkt med å slå av lyset i karet uten noe resultat
har satt inn hurtigvoksende planter siden jeg bare hadde saktevoksende tidligere
pH = 6,8
NO2 = 0
NO3 = 12,5 mg/ltr
NO4 = 0
KH = 3
GH = 3

Karet er 85 liter. Har trålet forumet etter løsninger, men det har bare vært halvferdige svar og mange "sett inn SAE".
Hva når karet er mindre enn trivselstr. og vannverdier ikke helt samsvarer med trivselverdier til SAE?
Kan du ikke svare på dette, vær så snill og ikke svar. Det er mange nok tråder hvor tema flyter ut og ikke blir besvart så det kan bli en løsning.
Inaktiv bruker
Hei Mac! Ville ha redusert lystiden noe mere, å satset på de hurtigvoksende plantene tar rotta på algejævlene i første omgang. Muligens redusere overflatesirkulasjonen noe, om du har mye sirkulasjon, for maks plantevekst.
Ottoer er gode algespisere. Hos meg har de rensket bort rubbel og bit.
Inaktiv bruker
Takk for svar! Bruker det strålerøret som fulgte med i esken, dette er to-delt og jeg har satt den ene delen mot overflaten og den andre delen rett ut i vannet. Kan sette ned vannmengden også hvis det hjelper.
vil det hjelpe å sette inn flere fisker, siden de puster ut co2, vil vel det også bidra til at plantene vil ha bedre forhold, eller er jeg helt på jordet?
Har vært inne på tanken med ottoer, men de var ikke så effektive som forventet sist gagn jeg hadde akvarium.
Om du har algejævler så kanskje det hjelper med viet vann... ?
Happylife Algin Regular skal vistnok være veldig effektiv mot alger.
Inaktiv bruker
Hvordan vil det være med tilførsel av co2? Vil det ha noen hensikt eller vil det bare gjøre vondt verre?
Vannet er krystallklart med litt gul/brunfarge så det ser ikke ut som det er noe som flyter rundt i det, annet enn fisken.
Har satt ned lystiden til 7 timer.
Dersom du har planter som får utnyttet co2 har det absolutt en positiv effekt, men dersom du f.eks bare har en anubias vil det sannsynligvis ha motsatt effekt. Om du vil prøve med tilførsel av karbon uten mye styr, kan du prøve å tilsette Easy Life Easy Carbo.
Inaktiv bruker
Av planter i karet har jeg:
3 Echinodorus ozelot
11 Echinodorus osiris
1 Echinodorus barthii
5 Heteranthera zosterifolia
6 Valliseneria americana
5 Ceratopteris thalicthroides
samt ca 10 stykker hurtigvoksende planter jeg ikke kjenner navnet på, ser ut som noe mellom cabomba og vasspest.
Det skulle vel være planter nok, men jeg vet ikke om de tar opp så mye med bladene...
Skal se på Easy Life eller om jeg lager en co2 innretning selv.
Inaktiv bruker
Har nå fått tak i nye lysrør, var ikke helt fornøyd med Biltema sine (6500K).
Har satt Sylvania Grolux 18W bak og Aqua Glo 20W, disse er på henholdsvis 9500K og 18000K men synes at de har veldig rødt lys. Vil dette spille inn på alger? Noen som har erfaring med disse rørene?
Amanoreker og barber er gode på grønne trådalger
Tilfeldig bekjentskap
© Torkild Olsen
Reklame for plussmedlemskap