Hvilken algetype er dette?

Har sett på utallige algebilder, men klarer egentlig ikke finne noen algetype som er identisk med denne... Den fester seg både på grus, røtter planter og glass. Og lukten kan minne om jord/myr e.l

Noen her som har vært borti tilsvarende type?

Kan nevne at jeg har nye lysrør, reflektorer samt at jeg tilsetter Co2 og gjødsler jevnlig... Likevel er det dårlig plantevekst. Jeg får ikke vannet fra kommunalt vannverk, så det er helt uten tilsetningsstoffer. pH ligger på rundt 6,5

[External Image]
Ehm...
Den ser ikke helt kjent ut... Ta med deg en liten boks med litt av algen så spør du hva det kan være m.m

Hva slags fisker har du?
Akkurat no går det kun eit palettciklidepar i karet.
Kan ikke være fiskenes feil.. Ta en liten prøve av algen og dra til dyrebutikken.
Lykke til

Mvh: Tara
Tove S
Har sett på utallige algebilder, men klarer egentlig ikke finne noen algetype som er identisk med denne... Den fester seg både på grus, røtter planter og glass. Og lukten kan minne om jord/myr [IMG]http://i205.photobucket.com/albums/bb319/Gentle_Jacolena/20130422_193445_zps2a8c0f69.jpg[/IMG]


Vet ikke helt hvordan jeg skal formulerer dette, men startet "algen" fra røttene du har i akvariet? Altså, dukker det opp der før det sprer seg. Er den slimete? Røtter skiller ofte ut ett slim etter at de blir lagt i vann, spesielt med Redmoor-røtter så er dette vanlig.. Ser ikke helt hvordan rot du har, men er godt mulig redmoor siden den er så krokete? Hvertfall, det slimet som dukker opp fra røttene lukter jord/litt emment, er som å ta i ja....slim...., og er relativt lett å fjerne. Så KAN jo være det det er?

Her er en tråd med bilde av det slimet jeg snakker om. Har sett verre tilfeller som ligner dine bilder...
TaraTaha
Kan ikke være fiskenes feil.. Ta en liten prøve av algen og dra til dyrebutikken. Lykke til ;) Mvh: Tara

Å ta med noe som helst til dyrebutikken har skjeldent noe for seg, da de som jobber der ofte ikke vet mer enn at fisker lever i vann.

Ts: Prøv å legg ut noen flere bilder. Det er vanskelig å se skalaen på det du har lagt ut.
Jeg har igrunn ikke bedre eller større bilder av algene pr idag... Har hatt en razzia i etterkant av at bildet ble tatt. Har bl.a. fjernet alle røttene som var i karet.

Har også fått tak i flere planter i håp om at de skal ta næringen fra algene... Men det må da være en tydelig ubalanse i karet når ikke engang hyprophila polysperma og andre lette planter ikke vil vokse?
Hva slag type grus bruker du? Syns nesten det ser ut som en eller annen sopp type og ikke vanlig alger. Har du annet dekor i akvariumet?
Kanskje ett hel bilde av akvariumet så det er lettere å se omfanget av alt.
Utifra bilde ser det nesten ut som iallefall 2 farger på grusen, men det kan jo bare være algene/soppen som gjør det.
Grusen er av typen "Hayley" viss jeg ikke husker helt feil. Er kun den jeg har i akvariet. Har ikke hatt noe annet av dekor enn de nevnte røtter, men de er altså nå fjernet.
Bruker også Haley grusen til små akvariumene mine og aldri hatt noe problem med den.

Jeg ville nok ha tømt akvariumet, vask grusen og røttene godt samt ta vare på plantene som er hele og kast alt annet før du fyller opp på nytt, men kanskje noen andre som har peil og som titter innom og kan gi deg noen ideer.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap