Hvordan bli kvitt alger?

Noen som har tips om hvordan jeg kan redde plantene? Og hva som forårsaker algene?
Inaktiv bruker
litt dårlige bilder å se, men det ser ut som du har svarte tråd alger. Er disse svarte ?
Hvis det er det, så ha jeg selv slike og det ble verre og verre hele tiden. til slutt fløt det svarte tråd alger som så ut som bomull rundt i hele akvariet og på alt. på grusen, glass, pumpe. ja absolutt alt var fult. jeg fikk det ikke bort. jeg prøvde vaske plantene men det hjalp ikke. prøvde å ha lyset av i minst 1 uke i ett. å det hjalp heller ikke. jeg ha 6 siamesisk algespisere som mange si skal hjelpe. men det hjalp heller ikke til meg. mitt står ikke rett nedfor vindu heller å enda fikk jeg dette.

så de kan være vanskelig å bli kvitt.

dette er KUN MIN erfaring.

hvis noen vet fasit svaret, så ønsker jeg å høre hvordan bli kvitt de, for jeg plages også med slike.
Alger
Vi vet veldig lite om hvor stort akvariumet ditt er hvor lenge det har hvert i drift?

Ser ut på bildene at noe spiser på plantene dine?

Ok da jeg startet opp mitt akvarium, fikk jeg fort et alge problem, hadde alger i alle former og farger. pluss film på vannflaten. Det flyttet inn noen Damsnegler. og jeg kjøpte meg noen Maller. Skiftet vann ofte og tilførte plante næring til vannet.

Pass også på å ha noe hurtig våksene planter i karret. de konkurrer med algene.
Jeg kjøpte meg også noen Algekuler. Ikke sikker på hvor godt de konkurer med andre Alger, hørt litt negativt om dem. men mine er blitt store og fine.

Jeg får inn ettermidags lys i karrett og har ingen alger.
Det eneste som plager meg er overpopulasjonen av damsnegler,

Karet er 130L og er ca 2mnd gammelt. Med Tetratec EX 700 filter.
Kan det vere forlite sirkulasjon? Forliten pumpe? Over fôring?
Jeg kjøpte 3 siamesiske algespisere til min 180l og alt av sånne tråder forsvant
Inaktiv bruker
jeg har 6 siamesiske algespissere og det hjelper ikke i hele tatt.
E det noko å jer som kan redde planten? Eller e det berre å kjøpe nye?
Inaktiv bruker
Prøv å ta av de blad som er skadet med alger. å la røttern vær igjen. kan være det kjem nye fine blad opp. Vask de etter på under rennende vann fra springen. Etter du har tatt de som er skadet av alder. jeg prøver selv dette på mine.
Inaktiv bruker
hos meg har jeg to akvarium det ene har jeg byttet lysrør og har plante lys bak og fiske lys fremme. her er det ingen alger som jeg ser nå etter jeg byttet lys.

det andre har jeg ikke byttet lys og har lysrør som var i når jeg kjøpte akvariet og her er det masse slike svaret tråd alger. så lurer på om det kanskje kan være et svar for oss begge hvorfor vi har alger.
Er vanlige lysrør kjøpt på butikk som ståhei nå. Prøve å bytte til noen som er litt kaldere da?
Inaktiv bruker
hvilken butikk ? man skal ALDRI bruke lys rør fra matbutikk i et akvarium, for da får man alger. de skal være kjøpt i dyrebutikk. for det er de som er beregnet på akvarium.
et plante lys bak og et fiske lys fremme trenger man

så må du se hvor mange W og hvilke rør det er som skal være i akvariet eks T 8 og w ?
Aldri sier ALDRI, Amaline Det er fint mulig å bruke lysrør fra butikk eller elektrikker hvis man velge rette lysfarge (Kelvin).
Sjekk tråden her, da står en del om lysrør:


De gråe trådalgene på bildene er også kallet bartalger og kommer ofte i akvariene:
- med ubalanse av næringsstoffene
- for lite nitrat (ingen NO3-gjødsling)
- Fe-overskudd (for mye "typisk" akvariegjødsel)
- for mye fosfat (ifa. overfôring) eller for lite fosfat
- for lite CO2

- i innkjøringsfasen

Avhengig kor mye du vil investere kan det være effektiv med CO2-tilskudd, NO3-gjødsling (EASY Life Nitro), samme fosfat (EASY Life fosfo), minimering av andre gjødseltyper (sporstoff, jern).
Det som kan fungere er også en kur med EASY LIFE easy carbo (bruk søksfunksjon, står en del her på AF) eller rett og slett og vente (med risiko av masseoppblomstring).
Bartalger er ikke den letteste type alger men heller ikke sværst vanskelig å bekjempe med rette strategien.

Lys spiller i denne sammenhengen kun en sekundær rolle, samme gjelder vannskift. Vasking av planter er bare terapi for akvaristen men ofte kontraproduktiv hvis man ikke bruke bad med H2O2 eller EasyCarbo.

Fjerning av de plantedelene som er mest rammet alger er uansett anbefalt ved alle algeproblemer.

Lykke til!
Takker for ett fyldig svar kan rn kur med Esha Protalon-707
Hjelpe?
Kan ett akutt tiltak som foringstopp og mørke hjelpe? Eller stort vann bytte?
Inaktiv bruker
jeg har ikke matet fisk på en uke og ha lyset av uten at det hjalp her i hvertfall
Tilfeldig bekjentskap
© Tonje_R
Reklame for plussmedlemskap