Er dette trådalger??

Jeg holder på med innkjøring av akvariet mitt nå, så har jeg sett noen grønne tråder på plantene mine, men det er bare på den ene typen plante jeg har, jeg husker ikke helt navnet på planten nå, men har to av samme sort og begge er det tråder på. Det er ingenting på de andre plantene mine.

Så jeg lurte på om dette var trådalger??
Litt vanskelig å se fra bildene, men det ser sånn ut.
Plukk de vekk ofte og bytt vann flere ganger i uken under innkjørings fasen.
Hva slags lys har du?
Inverts
Litt vanskelig å se fra bildene, men det ser sånn ut. Plukk de vekk ofte og bytt vann flere ganger i uken under innkjørings fasen. Hva slags lys har du?



Jeg har fått vite at jeg ikke skal bytte vann i innkjøringsfasen, men nå sier du at jeg skal gjøre det. Jeg blir litt forvirret her.

Lyset jeg har er 2x 18W T8
Jeg bytter alltid vann 10-20% 2-3 ganger i uken i innkjørings fasen med vann fra et kar som er innkjørt, men det er mange måter å kjøre inn et kar på.
Er lys rørene nye? Jeg har slitt med tråd alger i karene mine, og det er to ting som hadde merkbar effekt på de: Amano reker og nye lys rør.
T8 lysrør bør byttes etter et år.
Inverts
Jeg bytter alltid vann 10-20% 2-3 ganger i uken i innkjørings fasen med vann fra et kar som er innkjørt, men det er mange måter å kjøre inn et kar på. Er lys rørene nye? Jeg har slitt med tråd alger i karene mine, og det er to ting som hadde merkbar effekt på de: Amano reker og nye lys rør. T8 lysrør bør byttes etter et år.


Lysrørene er nye ja, hele akvariet er nytt
Vannbytte er ofte ikke særlig virksomt mot trådalger, de har en fantastisk veksthastighet. Og vannbytte under innkjøring er ikke så lurt. Jeg bytter aldri vann mellom kar heller, for HVIS det skulle befinne seg smittestoffer av noe slag i det innkjørte karet er man sikker på at man får det i det nye også. Jeg har kommet fram til at hygiene mellom kar lønner seg.
Jeg har også hatt trådalger under innkjøring, og har funnet at det beste er en kombinasjon av fysisk og kjemisk bekjempelse. Fysisk bruker jeg en tannbørste og "vikler" trådene bort. Kjemisk bruker jeg Happy-Life Algin og Algin-Ekstra.

36 watt T8 er veldig lite i et 110 liters kar. Da er det, som Inverts sier, veldig viktig å bytte dem ofte !
SilverShaded
Vannbytte er ofte ikke særlig virksomt mot trådalger, de har en fantastisk veksthastighet. Og vannbytte under innkjøring er ikke så lurt. Jeg bytter aldri vann mellom kar heller, for HVIS det skulle befinne seg smittestoffer av noe slag i det innkjørte karet er man sikker på at man får det i det nye også. Jeg har kommet fram til at hygiene mellom kar lønner seg. Jeg har også hatt trådalger under innkjøring, og har funnet at det beste er en kombinasjon av fysisk og kjemisk bekjempelse. Fysisk bruker jeg en tannbørste og "vikler" trådene bort. Kjemisk bruker jeg Happy-Life Algin og Algin-Ekstra. 36 watt T8 er veldig lite i et 110 liters kar. Da er det, som Inverts sier, veldig viktig å bytte dem ofte !


Takk for svar

Akvariet er et juwel record og lys og alt var med i akvariet da jeg kjøpte det. Men hvor mye lys burde jeg ha da, og går det ann å kjøpe nye lysrør med mer watt og sette det inn i armaturet som de lysene er i nå, eller tar de bare den styrken som er??
Du kan ikke endre styrke på rørene, så bare husk at du setter de mest lys krevende plantene under rørene og heller planter sparsomt ellers og med planter som skal ha lite lys.
Når det gjelder innkjøring så er det som sagt mange meninger og måter. Bare finn din egen og gjør dine erfaringer. Det kommer an på hva du skal ha i karet ditt også.
Som SilverShaded sier risikerer du overføring av problemer fra et kar til et annet med min metode, men jeg flytter ofte både planter, dekorasjoner og beboere mellom karene mine uansett.
Det er mulig å bytte innmaten og sette inn et T5-armatur som er 2x28 watt. Det finnes her.
Tilfeldig bekjentskap
© amanda c nagell
Reklame for plussmedlemskap