Hjelp med algene.

Hei, har slitt med alger i lengre periode. Har skiftet vann regelmessig, har senket lystiden. Har ikke direkte sollys på akvariet.


Kjøpte meg SAE'r men nå begynner jeg å betvile om det er SAE'r ser de aldri spise noe spesielt med alger.


Vedlegger bilder av hvordan rota mi har blitt.

Legger også bilder av mine SAE'r

Kan noen hjelpe meg, så ville det vært gull verdt!

Forsøkt å bli kvitt disse i over et halvt år uten hell.


Har også slitt med at samme type alger, legger seg på glasset. Må skrape de bort med barberblad skrape. Ellers så sitter de som lim omtrent! men blir aldri kvitt dette, og begynne å bli lei! :P
Inaktiv bruker
Dette er akkurat det samme som jeg har slitt med en stund, men det har hjulpet hos meg med noen enkle grep.
Skifter vann hver uke ca 25 %
Bruker Tropica flytende plantenæring UTEN fosfat
Lystid 12 timer
Hurtigvoksende planter, jeg bruker vallisneria og de vokser så fort at jeg må beskjære hver uke og tynne ut radikalt hver 4. uke
Måtte først fjerne ALT av planter som hadde alger på seg, vasket alle "pynteting" og røtter i kokende vann, slamsugde HELE bunnen og skrapte bort alle algene jeg fant på glasset, rengjorde filteret (kun grovfilteret, IKKE det biologiske) for å fjerne evt sporer som hadde funnet veien dit
Dette har reddet meg fra algehel***e og jeg trives igjen med hobbyen.
Håper du kan bruke noe av dette for å fjerne algene dine.
Tusen takk for nyttig svar.

Hittil har jeg forsøkt med å rengjøre hele akvariet. Tatt ut og pusset bort alger fra røtter. (Ikke forsøkt å koke dem)


Ellers har jeg skiftet ca 25-40% vann hver uke, også forsøkt å skifte 50% en gang for så å skifte 10Liter hver dag.


Har senket lystiden min fra 12timer til 10 timer.



Passe irriterende med alger man ikke blir kvitt. Fiskene mine jeg tok til innkjøp for å gjøre jobben gjør også en rimelig dårlig jobb.

Litt av gleden forsvinner når man bruke så mye tid på det, og det tar ett/to døgn, så ser det like jævlig ut.
Tilfeldig bekjentskap
© Torbjørn Nesse
Reklame for plussmedlemskap