Hva er det på plantene mine?

Jeg er ny i Gamet og har hatt akvariet i gang i 2 uker. Har ikke fisker i enda men skal kjøpe snart. Men plantene i akvariet har fått noe på seg jeg ikke vet hva er. her er ett bilde.

Takknemlig for alle svar
Inaktiv bruker
Det er alger, grønne tråd alger. Reduser lystiden under innkjøringen, så vil det stagnere. Når du sier du skal ha fisk i snart, da regner jeg med du mener at du skal ha i fisk når filter er innkjørt?
Alger er vanlig å få i nyetablerte akvarier, da det gjerne er overskudd på avfallsstoffer der før karet kommer i biologisk balanse. Anbefalt mengde lys pr dag bør ikke gå over 11-12 timer maks. Alt annet over det er bare et gode for algene.
Det kan lønne seg å kjøpe en automatisk timer til lyset, slik at det slår seg av og på uten at du er tilstede og husker på det. Veldig lurt.

Vær forsiktig og sparsommelig med eventuell plantegjødsel, det er lett å dosere for mye, særlig i starten.

Ser du skriver at du har hatt akvariet i drift i bare et par uker men skal kjøpe fisk "snart". Verdt å notere seg som nybakt akvarie-eier: Det tar normalt mellom fire og fem uker før innkjøringsfasen er kommet så langt i et nytt akvarium at det kan settes inn fisk. Før det er vannet fullt av nitritt, som er giftig for fisker.

Har du kjøpt deg dråpetester så du kan sjekke akvarievannet? Det aller viktigste for en nybegynner er følgende fire tester:
Ph-test
Ammoniakk-test
Nitritt-test
Nitrat-test

Ikke fall for fristelsen til å kjøpe strips å teste vannet med. De er ikke verdt papiret de er laget av en gang. Altfor dårlig resultat. Du kommer like langt med å stå og gjette vannverdiene selv, omtrent.

Når du skal sette inn de første fiskene etter ca fem uker (test vannet underveis!), så start med kun noen veldig få den første gangen. Så venter du en ukes tid, før du kjøper neste pulje fisk, også det bare noen få stk. Vent så en ny uke før neste innkjøp av fisk osv. Dette gjør at akvariefilteret ditt rekker å opparbeide seg en større filterbakteriekultur for hver gang fisk settes inn. Hver eneste fisk er en forurensningskilde som akvariets filterbakterier må ta seg av og nedbryte. Filterets bakteriekultur er som en stor, levende organisme, som stiger og synker i takt med forurensningen i miljøet. Men bakteriene øker ikke nok over natten, det tar litt for hver pulje fisk, så vent en ukes tid mellom hver gang. Det lønner seg, for å unngå nitritt-oppblussing og giftig vann så fiskene lider.

Å forhaste seg, det er ingenting som lønner seg når det kommer til akvariehold Tålmodighet er en god ting.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap