BGA...

Plussmedlem
Kva er eigentleg den beste måten å bekjempe BGA (blågrønne algar) på?
Det kommer an på omfanget.

Med salt kan du ta livet av hver eneste celle i et lite område uten at det kommer tilbake. Det er dog mange situasjoner dette ikke passer. Den gamle greia om å instille foringen har null virkning. BGA spiser ikke fiskemat

Oppsuging, mørklegging og oppsuging igjen er den tradisjonelle metoden og det virker godt.

Beskriv omfanget?
Plussmedlem
Vi har gjort vannbytte og mørklagt, og det har forsåvidt gjort underverker, men er redd for at det kjem tilbake. Erfaringer?
Absolutt. Det hender at det kommer tilbake hvis små rester har overlevd. Dryss salt over så vil disse koloniene dø. Den samlede saltmengden i forhold til vannvolumet blir så liten at fiskene ikke får problemer. De vil dessuten holde seg vekke fra skyen. Kolonier høyt oppe på plantene kan selvfølgelig ikke drepes med salt.

Kan forresten nevne at X. helleri mumser BGA. Vanlig pleco kan også få smaken på det. Her er det nok individuelle forskjeller på fiskene også.
Hva slags substrat har dere? Jeg fikk tilløp til BG i sanda i 400-literen i våres, men det gikk bort av seg selv etter at jeg plantet litt gress rundt omkring og skaffet corydoras som virvlet opp sanda slik at algene ikke fikk festet seg.

Hadde også tilløp til BGA i karantenekaret. Der hjelap det at jeg luftet grusen (elvegrus) daglig og skiftet mye vann en liten stund.

Vi har grus i dette karet, men problemet var ikke på bunnlaget. BGAen var på planter og bakgrunn, særlig i overflaten.
Alt er borte nå etter 4 dagers total mørklegging av karet, men spørsmålet er om det er borte for godt eller om det vil blomstre opp like herlig igjen snart.

Ser bra ut så langt i alle fall
Jeg har grublet mye på dette med BGA. Føler at det er sider med dette slimet som vi ikke helt forstår. Du får vente og se.
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell Tellefsen
Reklame for plussmedlemskap