Alge-action i disse juletider...

Angrer nesten på at jeg ikke tok noe "Før"-bilde, men... :op

160-literen min (Juwel Rekord) har blitt sånn passelig neglisjert etter at jeg flyttet for en stund siden, og status igår var:

Bakgrunn og stor rot på ene siden av akvariet, pluss 50% av plantene mine var bekket med grønn/brun/sort PELS!

Øvre del av bakgrunnen og rota, høye planter, samt flyteplanter og utblås-røret på juwelpumpa mi var dekket av BGA (akvariet STINKA!).

Frontruta var så full av grønske (grønne flekker og duse områder) at for å se fiskene måtte jeg fokusere forbi/gjennom grønsken.

Egentlig så burde jeg vel rødma opp i hårrøttene for å utlevere tilstanden i akvariet slik, men tenkte jeg kunne gi folk noe å flire av. :op

Og bare så det er sagt - fiskene storkoser seg, har til og med fått lek på apistogrammaene oppi der (selv om yngelen ble spist)! Vannverdiene var nitrit = 0, ph = 5,5 og gh = 3. Det kan kanskje nevnes at det er snakk om et selskapskar med hovedvekt på sør-amerikanske fisk, ispedd et par-tre kuhli-åler og et honninggurami-par.

Igår tok jeg mot til meg og rensket ut det jeg kunne av planter som var dekket med pels eller BGA (henda mine stinka fremdeles et par timer etterpå, til tross for grundig håndvask!).

Jeg tok en oppvaskbørste (som jeg konsekvent har brukt oppi akvariene) og skrubbet rutene, rot, bakgrunnen og pumpehuset slik at den verste algedriten ble "frittsvømmende" og vannet var sånn passelig grønt.

Jeg skiftet ca 60% av vannet, ga fiskene bittelitt mat som belønning for at jeg hadde herja som verst nedi vannet dems med oppvaskbørsta uten at noen hadde hoppet ut av karet (har øksefisk, skal dere vite). :op

Jeg ga dem en halvtime på å komme seg etter sjokket på og mørkla så akvariet fullstendig med en tjukk gardin brettet dobbelt og et sengeteppe oppå der igjen (husket selvfølgelig på å skru av lyset - natta fiskene!).

Så nå får vi se.... Det ble sagt at jeg burde fortsette å skifte 25% vann hver dag under mørklegginga, men hvordan jeg skal gjøre det uten å løfte på teppene vet ikke jeg. Men ti minutters lys gjør kanskje ikke så stor skade?

Om jeg får bukt med algene på denne måten gjenstår jo å se.. Kanskje får jeg bare en god grunn til å kjøpe masse planter på neste medlemsmøte og storauksjonen... Men så kan vi prate algeforebygging etterpå...? :op

Og jeg har jo sett dette skrekk-eksempelet

Du får gi rapport om hvordan det går, og lykke til!
Tilfeldig bekjentskap
© LeneH
Reklame for plussmedlemskap