Alger på Javamosen

Hei på dere =)

Jeg har 2 steder i karet med javamose, på det ene stede står mosen under noen store planter så den får litt skygge, der er det ingen alger. Men på det andre stedet står ikke javamosen under noen slags "ly"
Kan det rett og slett blir for mye lys for javamosen ?.

Algene er gråe og trådaktige, de sitter ikke fast å lar seg forholdsvis enkelt fjerne, men de er irriterende
Når jeg tar dem ut av karet ser det ut som slim nærmest hehe.
Noen her inne som vet hva slags alge det er og hva mann bør gjøre for å bli kvitt dem?

Har til nå, skifta mye vann og kutte ut gjødning, men de kommer tilbake på Det det ENE stede hver gang

Hilsen Meg
Alger i javamosen kan være irriterende ja. Dette er nok kanskje noe flere opplever. Hva slags alger du har fått vet jeg ikke, men det er som du observerer at plasserer man javamosen i skyggen så er det mindre sjans å oppleve at alger setter seg i den. Tror du har gjort alt riktig, men det kan også være lurt å få inn i karet hurtigvoksende planter som eks. Egeria densa og Ceratophyllum demersum som er gode næringsopptakere i vannet. Fortsett med gode og rutinemessige delvannsbytter, fast belysningstid (el. timer) og vær sparsom med fôringen. Et godt filter som også gir god sirkulasjon er også bra i denne kampen. Det kan være skikkelig tålmodighetsarbeid dette, men det bruker å gå bra til slutt.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap