Voldssom algevekst

[External Image]Hei! Det er noen alger som har slått seg skikkelig til i akvariet vårt. Har en stund måttet vaske to ganger i uken. Nå hadde vi vært borte i to uker, og dermed ikke vasket de to ukene, og da så det ut som på bildene. De legger seg mest på plantene, men også på steiner og ting, men ikke glasset. Disse begynner å gå meg skikkelig på nervene så håper noen kan komme med noen gode råd 🙈 kan det være trådalger? Vi har tidligere hatt blue-green slime, men det ble vi kvitt. 

Dette er et 70l akvarium som er hjemmet til kampfisken Pablo 🥰
Plussmedlem
Hei, Cecilie. 

Jeg ser ikke bildet ditt da det ikke laster riktig for meg av en eller annen grunn, så jeg kan ikke svare på hvilke(n) sort alger det er. Men alger kommer av næringsoverskudd i vannet. 
Særlig i oppstarten av et nytt akvarium vil algene nyte godt av den ustabile vannkjemien, så da må man få kontroll med denne. Noen tips:

• Ikke overfór Pablo, en enslig kampfisk trenger ikke rare mengden mat.
  • Øk frekvensen på vannbyttene en periode, kan godt gjøre det hver dag om det behøves. Kan reduseres når algene er under kontroll. 
  • Fjern alger for hånd der dette er praktisk mulig. Da tar du samtidig ut de næringsstoffene algene har tatt til seg. 
  • Om lyset er veldig lenge på (mer enn 12 timer) reduser dette. Skjerm også akvariet fra sterkt sollys/dagslys. 
  • Sett inn flere planter, særlig flyteplanter er effektive mot overdreven algevekst. Hornblad er perfekt da den tar mye lys og næring, samtidig som den er veldig lett å holde under kontroll. 

Sjekk denne for mer info om de vanligste algene i akvariet. 

Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap