hva slags alge ?

denne sortgrønne "kosten" av en alge... hva er dette ?

sitter i bladkantene og på vallisneriaen min, karet har absolutt ikke kraftig foring og vannverdier og vannbyttetendenser er gode.

hva kan gjøres for å fjerne det ?

har 2 * 36 watts belysning over karet, vanlige butikklysrør (213 literen).
Denne typen? (penselalger)
[External Image]
jepp, det er den algen jeg mener. men hos meg setter den seg kun på planter ?

liten skrivefeil i første innlegg, mente 312 literen
Stina Engerud
liten skrivefeil i første innlegg, mente 312 literen :)

Tror ikke algen bryr seg ;-p

Den setter seg gjerne på tuppen av sverdplanter, vallisneria og lignende "stive" blader, eller på rot- og steinkanter.

SAE tar den hvis den er sulten og ikke får tilbudt noe bedre
sikker på at algen ikke ble snurt ?

hm, ikke mulig å bruke noe annet en SAE ? ser disse blir forbannet store og kinkige å bli kvitt når de vokser til.
I en 312-liter bør det gå bra selv med voksne SAE, med mindre det egentlig er fullt allerede, da.

Du kan også prøve å fjerne algene "manuelt" - knip av bladene. Jeg gjorde dette på min vallisneria og ble faktisk kvitt alt sammen Vallisneriaen vokste raskt til igjen.
Det blir enkelte steder påstått at sebrasnegler tar penselalger og om de ikke gjør det så er de jo uansett dekorative.
vet at voksne SAE har plass men så er det meg og store fisker over 10 cm da
har per i dag kun 4 apistoer, 3 L-066, 7 ottoer og 1 garra oppi der så plass er det nok av men jeg er redd for å bli sittende med noen store late beist som jeg ikke blir kvitt.

sebrasnegler er uaktuellt da jeg ikke vil ha karet fullt av egg som ikke klekkes/forsvinner.

har prøvd å rense plantene to ganger nå så det fungerer ikke.
hva med mørklegging ?
Noen som vet om det finnes noe som takler brakkvann, og som eter disse mindre grasiøse algene? Begynner å få mer enn nok av sorten, og algespisere til slikt vann florerer det jo ikke akkurat med...
Regner med at du har lest denne?

Jeg vet ikke om mørklegging vil hjelpe på sikt... de er ganske hardføre disse beista.
jepp, litt irriterende at det kun ser ut til å være SAE som hjelper
SAE hjelper egentlig ikke så veldig de heller. Mine forsyner seg grovt av alt annet som kommer i karet. Selv så røsker jeg algene løs i ny og ne for å holde de nede. Dette gjør jeg like før vannbyttte. Vet ikke om det egentlig hjelper, men jeg tror jeg blir kvitt løse sporer i vannet.

Noen sulteforing for å få SAEene til å ta penselalger er ikke aktuelt, da jeg har tenåringer i karet som skal vokse seg store...
nja, foringsmessig så er det ikke noe problem da dette karet egentlig bare står på vent inntil jeg får surret meg til å bygge saltvannslys til det.
økonomi er noe dritt

det er mest det estetiske det går på i mine øyne
Noen som har erfaring med algedrepende midler?
må du ikke hive ut all fisk og betrakte filteret som nystartet etter en sånn kur ?
Mc Eve nevnte bruk av eSHa protolon i en annen tråd om Penselalger.

Noen som vet hva dette remediet er?
Se siste avsnitt i denne artikkelen:
Produktbeskrivelse:
eSHa Protalon-707
Anti Algae Treatment

eSHa Protalon-707 will eliminate all algae in your aquarium. Unlike other treatments, it does not harm aquarium plants (it actually helps them grow!) and is safe for fish and filters.

Protalon-707 is effective against Filamentous algae, Beard algae, Slime algae, Black algae, Green algae, Suspended algae and thousands of other species.

Eliminates all algae
Harmless to fish and plants
Prevents algae returning and maintains plants
Protalon-707 is a unique two bottle treatment. The two bottles work together to provide you with an effective algicide and a plant boost in one treatment. At the same time, Protalon-707 rids cloudy water caused by algae blooms and helps prevent the return of algae

Pack (20ml + 10ml bottles) treats 300 litres (65 gals)
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap