Kan noen hjelpe meg angående alger på planter.

kan noen hjelpe meg angående planter. Har prøvd å finne ut hva dette er og hvilke konskvenser dette har. Og ikke minst hvordan kvitte seg med dette uten å finne svar. KAN NOEN HJELPE MEG?

Dette er de vanlige tiltakene mot skjeggalger:

Kraftige vannbytter.
Rett type lysrør.
Tilpasse foringmengde.
Mange hurtigvoksende planter.
Tilsette Co2.
Ikke overdosere med jern.


Årsaken kan være et høyt innhold av fosfat pga. mye avfallsstoffer i vannet som fører til overgjødsling. Vannbytte bør defor foretas med å slamsuge grusen.

Kan også dukke opp pga. CO2-mangel. Sett inn hurtigvoksende planter som vannpest eller hornblad. Crossocheilus siamensis kan være effektive på disse algene, men da må det fores lite over en god periode.


Jeg har også fått dette problemet. Tror at hos meg kom det av 3 årsaker:
1: Kvittet meg med 5 store SAE som hadde vokst ut av akvariet. De var blitt store og feite som småsild.

2: Matet for mye. Kremmtt.... De var ganske grådige og storspiste, og reduserte nok ikke matmengden tilstrekkelig etter at de store SAE forsvant.

3: Pumpa virka dårlig da kullfilterene ble til graut og alt løste seg opp. (annet innlegg).

Har kjøpt meg 3 nye og ganske små SAE, og satser på hyppige og gode vannskift, samt redusert mating.
I tillegg har jeg prøvd å fjerne de plantedelene som var værst angrepet for å få det mer behagelig for øyet når jeg sitter og koser meg med å studere vannlivet.

Planter noen avleggere av hurtigvoksende planter. Det er godt å få en bekreftelse på at en er på rett vei.

Det eneste som gjenstår er vel tålmodighet. Det er vel det værste. vil at alt skal skje NÅ.
Alger.
Dette gjorde jeg:

Tok plantene opp og vasket de forsiktig,tilsatte algedreper (Dette anbefaler jeg ikke), støvsugde bunnen,matet mindre og forsøker å få verdiene på plass.

Er verdiene fine har du heller ikke noe særlig alger,om du da ikke har akvariumet i direkte sol lys eller som noen sa har feil lys i ammaturet ditt.
Husker ikke anbefalt timer med lys max,men tror det var 6 timer.

Du kan også redusere antall timer lyset står på for å få bukt med problemet,men plantene liker dette dårlig over tid.

Alger er ifølge andre mere erfarne her på forumet ikke så farlig,men ikke pent å se på.

Tror ikke jeg har løyet for mye her.
Lykke til
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap