Vannet i akvariet er grønt.
er det noen som har noen råd å komme med? steller et 500 liters akvarie.. har gått helt fint nå lenge, men plutselig så blei det helt grønt.. ser kanskje 3-5cm inn i akvariet.. fiskene lever de, men det går jo ikke ann å ha det sånn.. har prøvd to typer algemiddel (fra zooforhandler) men det er ikke noe bedring enda..
inbiller meg at det dreier seg om flytealger dette..men de vil jo ikke vekk!! lurer på mørekelegging, men kan ikke nok om det.. hvor lenge/hva med fisk/planter og mat til fiskene osv.
det er også et stykke for meg å reise for å komme til dette akvariet, så jeg har ikke mulighet for å sjekke på det hver dag ved event. mørkelegging..
håper på hjelp og takker for svar
inbiller meg at det dreier seg om flytealger dette..men de vil jo ikke vekk!! lurer på mørekelegging, men kan ikke nok om det.. hvor lenge/hva med fisk/planter og mat til fiskene osv.
det er også et stykke for meg å reise for å komme til dette akvariet, så jeg har ikke mulighet for å sjekke på det hver dag ved event. mørkelegging..
håper på hjelp og takker for svar
Postet 26.03.06 kl 15:35
Endret: 26.05.09 kl 18:28
Postet 26.03.06 kl 15:53
Grønnt vann= svevealger
Svevealger kan enkelt fjernes ved å mørklegge karet 100% over 4-5 dager (bruk gjerne ett teppe eller lignende for å hindre lys fra rommet\ sola).
Å la være å gi mat i denne tiden er nok også avgjørende for om man får bukt med svineriet
Svevealger kommer gjerne i forbindelse med overforing av fiskene, så du bør nok vurdere å være litt mer gnien på foret
Svevealger kan enkelt fjernes ved å mørklegge karet 100% over 4-5 dager (bruk gjerne ett teppe eller lignende for å hindre lys fra rommet\ sola).
Å la være å gi mat i denne tiden er nok også avgjørende for om man får bukt med svineriet
Svevealger kommer gjerne i forbindelse med overforing av fiskene, så du bør nok vurdere å være litt mer gnien på foret
Postet 26.03.06 kl 17:10
Postet 26.03.06 kl 18:56
Fiskene greier seg meget fint, både uten lys og mat Så det er ikke noe problem.
Du trenger ikke gjøre noe med planter og filtrering i denne tiden, det skal gå som det normalt gjør.
Altså er det kun foringsstans og mørklegging som er nødvendig!
Vil tro at det nok er en del overforing av fiskene, siden det er flere som har ansvaret for å gi fiskene mat.
Jeg ville nok forsøkt å få til en løsning, der en av de med fullstilling har ansvaret for å gi fiskene mat.
Da slipper man at flere går og gir fiskene en godbit til stadighet
Og om denne ene ansatte har fri ett par dager, er ikke dette noe problem. Fiskene greier seg utmerket uten for av og til, dette er faktisk bare bra for dem.
Eventuelt er det en god innvestering å skaffe en forautomat, så slipper man at noen har ansvaret for å gi mat daglig
Hvordan er det med vannbytterutinene hos dere?
Du trenger ikke gjøre noe med planter og filtrering i denne tiden, det skal gå som det normalt gjør.
Altså er det kun foringsstans og mørklegging som er nødvendig!
Vil tro at det nok er en del overforing av fiskene, siden det er flere som har ansvaret for å gi fiskene mat.
Jeg ville nok forsøkt å få til en løsning, der en av de med fullstilling har ansvaret for å gi fiskene mat.
Da slipper man at flere går og gir fiskene en godbit til stadighet
Og om denne ene ansatte har fri ett par dager, er ikke dette noe problem. Fiskene greier seg utmerket uten for av og til, dette er faktisk bare bra for dem.
Eventuelt er det en god innvestering å skaffe en forautomat, så slipper man at noen har ansvaret for å gi mat daglig
Hvordan er det med vannbytterutinene hos dere?
Postet 26.03.06 kl 19:38
vi er der og skifter vann ca hver 6 uke..1/3 av vannet ca + filteret. har holdt på snart et år med det nå, og det har gått fint..
en forautomat var jo lurt da.. det skal jeg se om ikke går ann å få skaffa..
synes det høres skummelt ut med fem dagers mørklegging, men skal prøve det! stoler på at det går helt fint!
en forautomat var jo lurt da.. det skal jeg se om ikke går ann å få skaffa..
synes det høres skummelt ut med fem dagers mørklegging, men skal prøve det! stoler på at det går helt fint!
Postet 26.03.06 kl 21:03
Postet 26.03.06 kl 21:14
Postet 26.05.09 kl 18:07