Vann. Før og nå.

I min glade ungdom hadde jeg en rekke akvarier over en del år. Det kan hende jeg romantiserer og synes det ikke var så mye styr med vannskift dengang. Jeg hadde en 180 liter som jeg innbiller meg at jeg skiftet 1/3 av vannet høyst annenhever måned. Systemet var i god balanse. Jeg hadde bunnfilter med pimpestein, og en stor utvendig pumpe med torv og karbon + vatt til slutt. 2*36 watt lysrør og en punktbelysning på 25W. Vannet var krystallklart, ingen alger, plantene trivdes, og jeg hadde ikke mye fisk; noen Kuhli, Palettciklider (som ynglet med jevne mellomrom) og noen algeetere og noen vikarer (sommerfuglciklider, barber osv.). I kjelleren hadde jeg en 375 liter med Oscar og andre beist (Fasciatum, tror jeg-et rovdyr som tok livet en STOR Oscar). Her var det ingen planter og masse biomasse og foring, så jeg byttet nok mye mer her.
Jeg spør da: Om alle vannverdier er helt OK og man ikke får noe opphopning av NO3, og en ikke har noe uønsket vekst av alger osv., må man bytte vann bare for å bytte vann?

Mvh. Kjell Erik

Jeg pleier å dele emnet vannkjemi i to deler

- Vannverdier (pH, kH, gH, NO3)
- Vannkvalitet (NO2, Ammonium, Ammoniakk)

Vannkvalitet er noe som man bare må sørge for er i orden. Fisk kan ikke leve i vann med skyhøye NO2-verdier mens de kan leve lenge med høye NO3-verdier.

Det er skjeldent problemer med de verdiene vi måler jevnlig. Værre er det med det man ikke måler. Det er de færreste som måler Ammoniakk, fosfat o.l. Jevnlige vannbytter er med på å løse disse problemstillingene for de fleste.

Kan også huske mine første kar og jeg byttet aldri vann. Det som berget det hele var at karrene ikke var like tette som idag. Fordampningen av vann var betydelig høyere slik at man ofte fylte på når vannlinjen ble synlig. Mindre penger hadde man også og dermed mindre fisk med de fordeler dette er.

Nå er det lenge siden jeg gikk på skolen, men jeg inbiller meg at i Nitrogenkretsløpet i et velfungerende akvarium kan man ikke ha fritt ammoniakk og nitritt; det blir omdannet til nitrat i siste ledd og en eventuell opphopning av avfallstofffer vil alltid vise seg som NO3 i siste ledd.
Dersom man får fritt amoniakk og nitritt vil det være bakterieunderskudd som ikke omdanner dissse avfalllstoffene til N03, og det kan jo alltids vise seg fatalt i nystartede kar der kretsløpet ikke er kommet i gang.
Fosfat og klor er noe annet, men klor har ikke vært noe særlig problem i norsk vann.

Jeg hadde dekkglass på disse akvariene (Jeg bygde det selv), så noen stor fordamping var det ikke. (men akvariehobbyen var luft og kjærlighet- ikke dyre Co2 løsninger)

Mvh. Kjell Erik
Det er mange meninger om vannbytte, enkelte mener vist at det er fullt forsvarlig å la fisk gå i samme vann uten vannbytte i mange måneder.

Selv liker jeg faktisk å bytte vann, og mener at dette er viktig for å lykkes som akvarist (for meg var det å bytte mere vann en av nøklene til å ha fungerende kar).
Fisk skiller tross alt ut en del urinsyre, og denne vil ikke omdannes til No3. Den vil være tilstede i karet, og vil påvirke vannet i mer eller mindre grad.
Ved lite karbonater i vann\ substrat, vil man etterhvert kunne se en fallende Ph, noe som ikke er å anbefale
Jeg vil for den del heller ikke at fiskene mine skal svømme rundt i konsentrert urin
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap