Hvordan øke kh og gh men holde ph på en ok nivå?

Jeg har ph på 6,5 i vannet fra krana. Ph`n øker til ca 7 når vannet har stått noen timer, og jeg har derfor en ph på ca 7 i mine kar. Kh og Gh er ikke målbare i vannet her, men jeg ønsker å få begge opp på et bedre nivå. Hvordan kan jeg øke disse uten at ph`n går opp? Aller helst skulle jeg hatt en ph på 6,5 i karene også.

Jeg har 6 kar, og fyller disse med hageslangen. Om jeg da endrer ph, gh og kh, vil fiskene oppleve at vannverdiene svinger når jeg bytter vann. Vil dette være skadelig?
Synes egentlig det høres litt rart ut at PH øker fra 6.5 til 7 ved å la vannet stå et par timer. Hvis det på forhånd er PH lik 7 i karet før du bytter vann kan jeg forstå at det er PH 7 etter vannbyttet også. Med mindre man bytter svært store vannmengder om gangen vil som regel PHverdien holde seg på det nivået som er i karet selv om vannet man tilfører har en annen PH-verdi.

Har du kalkholdig stein eller grus i karet?

KH og Gh kan økes med diverse tilsetningsmidler (f.eks natron), men dette gir PH-økning i tillegg. Derfor må du i tillegg gjøre noe for å senke PH igjen. Det kan f.eks gjøres ved å tilsette CO2.

Fiskene vil som regel ikke ta skade av at vannverdiene svinger litt ved vannbytte så lenge du ikke har spesielt sensitive fisker som f.eks discus. Uansett bør man aldri skifte mer enn 50% vann på en gang. Mindre hyppigere vannbytter er å anbefale dersom du har sensitive fisker.
Det tilsettes trolig Co2 i vannet der du bor, og noe av denne luftes ut når vannet står. Imidlertid høres det ut som det er svært lite av dette i vannet, etter verdiene

Gh er lett å påvirke, enten med ganske dyrt Gh+ fra akvabutikken, eller med vanlig hobbygips. Om du har mye planter, vil jeg anbefale å også bruke litt magnesium i vannet, slik at plantene får det dem trenger. Blandingsforhold mellom gips (Kalsiumsulfat) og Magnesiumsulfat bør være 1 del Magnesium på 4 deler gips.
Magnesiumsulfat får du kjøpt på apotek, eller på Aquazoo (ligger under PPMD).
Gips får du på en hobbyforretning, f.eks. Sørg for at det ikke er syntetisk gips, denne vil ikke ha den effekten (om noen i det hele tatt) vi ønsker.

Som Geir sier, om du øker Kh, vil du også øke Ph, uten å samtidig øke mengden Co2 i vannet.

Selv liker jeg ikke svingninger i vannverdiene, og sørger derfor for at vannet jeg har i karet har så lik verdi som den jeg tok ut ved vannbytte, som overhodet mulig.
Har derfor en del 30L bøtter, som jeg blander alt i, og lar kaldvannet stå over natta, slik at vannet får romtemp. Er det kaldt, slenger jeg en varmekolbe i hver bøtte
Geir Rolfsnes
Synes egentlig det høres litt rart ut at PH øker fra 6.5 til 7 ved å la vannet stå et par timer. Har du kalkholdig stein eller grus i karet? Fiskene vil som regel ikke ta skade av at vannverdiene svinger litt ved vannbytte så lenge du ikke har spesielt sensitive fisker som f.eks discus. Uansett bør man aldri skifte mer enn 50% vann på en gang. Mindre hyppigere vannbytter er å anbefale dersom du har sensitive fisker.

Jeg har målt kranvannet etter at det har stått i 12 timer. Kranvannet fikk da samme ph som jeg har i karene mine, derfor er det ikke noe i karene som gjør at ph øker.

Jeg har vel egentlig ikke så sensitive fisker, der er corydorasene som er det mest interessante for meg. Bortsett fra disse har jeg Endlers, guppy, Molly, Scalare, Nøkkelhullciklider, Perlegurami og Neon Tetra.
Frank Angell
Selv liker jeg ikke svingninger i vannverdiene, og sørger derfor for at vannet jeg har i karet har så lik verdi som den jeg tok ut ved vannbytte, som overhodet mulig. Har derfor en del 30L bøtter, som jeg blander alt i, og lar kaldvannet stå over natta, slik at vannet får romtemp. Er det kaldt, slenger jeg en varmekolbe i hver bøtte :)

Hvordan fyller du da karene med vann fra disse bøttene? Det er innmari slitsomt å skulle fylle karene fra bøtter, med halvliter/litermål..... Er blitt så glad i å bruke hageslangen, da slipper jeg alle de tunge vannbøttene, og så tar det ikke så lang tid.....

Når man tilsetter co2 bør man vel ha mer lys enn 0,5 w pr/l?
Sett bøttene litt høyere enn karet (gardintrapp e.l.), og bruk hevert!
Har ett gammelt powerhead, som jeg greide å ødelegge festet til Dette pumper vannet rett opp i karet, og med 1000 L\T går det fort nok for min smak
Selv syntes jeg dette er en meget grei måte å gjøre det på, kan teste om Ph\ Gh er riktig før jeg har vannet i karet, slipper å styre med 15meter slange som slett ikke vil rulles til en fin bunt, og vannet får høvelig grei temperatur, uten at jeg må bruke beredervann.
Bøttene er også greie å ha, om jeg skulle finne på å tømme ett kar helt, da har jeg rikelig med plass til fiskene
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten
Reklame for plussmedlemskap