Mine vannverdier

GH = 14dH
KH = 7dH
pH = 7.5
NO2 = < 0.3 mg/l
NO3 = 0 - 12.5 mg/l
NH3/NH4 = 0 mg/l
O2 = 2 mg/l
PO4 = 0 - 0.5 mg/l

Dette er 1.5 t etter at CO2 og lyset er avskrudd.

Ser det sånn noenlunde greit ut? Tror pH kunne vært lavere og KH høyere for litt bedre CO2 innhold i vannet, som igjen ville blitt høyere O2 tetthet fra plantene. GH, som er mye høyere enn springvannet er et resultat av en liten feilberegning. Er på vei ned sakte men sikkert.
Ronny Eia
Ser det sånn noenlunde greit ut? Tror pH kunne vært lavere og KH høyere for litt bedre CO2 innhold i vannet, som igjen ville blitt høyere O2 tetthet fra plantene. GH, som er mye høyere enn springvannet er et resultat av en liten feilberegning. Er på vei ned sakte men sikkert.

Sånn umiddelbart er det pH og kH som må gjøres noe med hvis man har god plantevekst som mål. kH må reduseres hvis du skal ha sjanse på å få pH under 7.

Hvis du øker kH vil pH krype opp mot 8.3 (ved bruk av bikarbonat) og dette vil medføre lite fri CO2 i vannet.
Geir Kristiansen
Sånn umiddelbart er det pH og kH som må gjøres noe med hvis man har god plantevekst som mål. kH må reduseres hvis du skal ha sjanse på å få pH under 7. Hvis du øker kH vil pH krype opp mot 8.3 (ved bruk av bikarbonat) og dette vil medføre lite fri CO2 i vannet.

Jammen... La meg resonere litt for å se om jeg tenker rett. KH justerer man med biokarbonat/natron eller lignende. KH kan ikke justeres uten at pH blir endret, men pH kan man senke med CO2. Så trodde jeg man ville ha høy KH for å få bedre buffer i vannet, og tilførte CO2 for å holde pH nede.

For meg betyr det at med høy KH kan man sprøyte inn mer CO2 før pH blir for lav. Senker jeg KH kan jeg ha mindre CO2 før pH synker.

Er jeg på bærtur?

Neida, du er ikke på bærtur du er bare ikke helt i mål

Når pH beveger seg over 7 begynner vannet å binde opp CO2, man sier at CO2 ikke lengre er fri. Det som da skjer er at plantene må investere i en prosess til for å løse opp karbonat for å benytte den i fororsyntesen.

kH verdier over 4 fører alltid til at pH forsvinner over 7 og man må tilføre mye CO2 for å drive denne ned igjen. Det er ingen grunn for å ha så høy kH hvis man kun tenker på planter. Det er heller ikke noen grunn til å øke CO2 mg liter over 25 noe som man bortimot har ved kH 4 og pH 6,7(23,9)

Ved å ha høy kH og høy pH vil plantene gå løs på bikarbonatet for å løse dette opp, dermed får man synkene kH.

nei kjøp deg automatisk co2 anlegg...mye lettere ...bare spør geir...hehe

Det er kjekt å ha snøring på sammenhengen mellom ph, Kh og CO2.

Nytter ikke med allverdens automatikk når man ikke forstår hva som skjer.

Automatisk pH regulering er skikkelig kjekt, men pøser jeg på med natron bikarbonat risikerer jeg å få kritiske verdier med CO2 i vannet hvilket er noe mine discus stiller seg meget kristisk til .
Geir Kristiansen
Det er kjekt å ha snøring på sammenhengen mellom ph, Kh og CO2. Nytter ikke med allverdens automatikk når man ikke forstår hva som skjer. Automatisk pH regulering er skikkelig kjekt, men pøser jeg på med natron bikarbonat risikerer jeg å få kritiske verdier med CO2 i vannet hvilket er noe mine discus stiller seg meget kristisk til :-).

kloke ord fra enklok mann
Vil bare nevne at jeg syntes O2 var noe lav i vannet ditt. Og særlig høyere blir den ikke utover natta, siden plantene gafler i seg O2 i stedet for Co2 når fotosyntesen er "av".

Hadde nok selv forsøkt å øke denne, med mer overflatebevegelse.
Ulempen er jo at mer Co2 vil luftes ut av vannet.
Om du ikke vil at Co2 skal luftes ut, kan du jo sette ett powerhead til å blåse etter mørkets frembrudd
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap