opphøyning av GH

Jeg tok noen vannprøver i dag og oppdaget at jeg hadde for lav GH(den var på 5 skulle ha vært på 10.) Så det jeg lurer på er: hvordan får man høyere GH?

Takk for alle svar!
Du kan bruke gh+, et pulver du får kjøpt på bl a Webzoo. Eller Natriumbikarbonat, eller gips
lisme
Du kan bruke gh+, et pulver du får kjøpt på bl a Webzoo. Eller Natriumbikarbonat, eller gips

Gips og gH+ er ok, men Natron bikarbonat øker kH og i liten grad gH.
Geir Kristiansen
[QUOTE=lisme]Du kan bruke gh+, et pulver du får kjøpt på bl a Webzoo. Eller Natriumbikarbonat, eller gips

Gips og gH+ er ok, men Natron bikarbonat øker kH og i liten grad gH.

Ja, selvfølgelig! Det går litt i kryss i hodet for tiden. Takk for korreksjonen, Geir! *klasker hånda i panna*
Takk for svar!

Jeg skal prøve GH pluss eller gips. Jeg skal gi beskjed om hvordan det funker.
Hei igjen!

Jeg hadde noe som heter Kent Cichlid liggende. Det står at den skal tilpasse GHen men jeg er litt usikker på hva det betyr. Er det noen som vet om dette opphøyer GHen og hvis den ikke gjør det hva gjør den?
Bjørn Boye Baggethun
Hei igjen! Jeg hadde noe som heter Kent Cichlid liggende. Det står at den skal tilpasse GHen men jeg er litt usikker på hva det betyr. Er det noen som vet om dette opphøyer GHen og hvis den ikke gjør det hva gjør den?

Uten å kjenne akkurat dette produktet, vil jeg tro at det er snakk om en sammensetting av mineraler, for å heve Kh\ GH.
Mest sannsynlig er det bassert på kalsiumkaronater og magnesiumsulfat\ klorid.

Det som er ugunstig med slike ferdig-mixer, er at det er tatt liten høyde for at det er svært ulike vannverdier rundt om i verden.
En teskje av dette pulveret (regner med at det er pulverform, men noen slike finnes også i væskeform) vil kanskje gi gode verdier i tyskland, men her på berget, vil det på langt nær være nok.

Mitt klare råd er: test vannet, se hvilke verdier dette faktisk er med på å gi
Takk for alle råd!
jeg har prøvd produktet og GH-en er på vei opp.

PS: jeg beklager at det tok så lang tid å svar men jeg var på ferie.
Tenkte jeg kunne få litt liv i denne igjen, men det er vel bare Frank som kan dette

Nå har jeg masse gips på postkontoret, så jeg har nok til 200 akvarier i 10 år

Jeg lurer da på hvor mye jeg må bruke for å få opp GH til 10, når den nå er mellom 4 og 5. Må man bare prøve seg frem, eller kan jeg bruke en slags formel for å finne ut hvor mye jeg trenger oppi 125l vann? Vet jo uansett at jeg skal ha 4 deler gips og 1 del magnesiumsulfat eller hva det het.
Er nok ikke bare meg som driver å gipser fiskene mine

Jeg bruker ca 1 gram av denne miksen for å øke Gh med 3-4 pr 10L vann. Mitt regnestykke sier at du vil trenge ca 18gram mix for å få Gh der du peiler den inn.

Husk å endre denne gradvis om det er fisk i vannet!
Det er også svært lurt å kontrollmåle etterhvert, det er litt forskjell i hvor effektiv de ulike preparatene er (fuktinnholdet har jo stor betydning, vann veier jo en del)
Flottings, da får jeg prøve meg frem med det. Bare snegler i karet, men har lyst på fisk nå, så nå må jeg få noe GH
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap