- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Vannverdier og co2 tilsetting
Vannverdier og co2 tilsetting
Jeg har kjøpt et Nutrafin-sett som jeg har tenkt å bruke i et av karene mine for å få tilsatt co2. Jeg har lest endel om co2 i alle trådene her på NA, men likevel føler jeg meg litt usikker når jeg nå skal starte opp selv.
Vannverdiene i det aktuelle karet er : no2 = < 0,3 (lys gul), kh= 0 (ikke påvisbar), gh=5 og ph= 6,5.
Jeg har skjønt at når man skal tilsette co2 må man ha en kh-verdi på over 3 for å ha en buffer slik at ikke co2`en påvirker ph for mye. Når man skal øke kh, kan man bruke natron. Økningen av kh vil medføre økning av ph.....
Når man starter opp et Nutrafin-sett, vil det ta noen timer før det slippes ut noe særlig co2. Har jeg da økt kh og dermed ph, vil jo fiskene oppleve svingninger i ph og dette skal jo ikke være gunstig for dem. Hvordan gjør jeg dette på en mest mulig skånsom måte?
Vannverdiene i det aktuelle karet er : no2 = < 0,3 (lys gul), kh= 0 (ikke påvisbar), gh=5 og ph= 6,5.
Jeg har skjønt at når man skal tilsette co2 må man ha en kh-verdi på over 3 for å ha en buffer slik at ikke co2`en påvirker ph for mye. Når man skal øke kh, kan man bruke natron. Økningen av kh vil medføre økning av ph.....
Når man starter opp et Nutrafin-sett, vil det ta noen timer før det slippes ut noe særlig co2. Har jeg da økt kh og dermed ph, vil jo fiskene oppleve svingninger i ph og dette skal jo ikke være gunstig for dem. Hvordan gjør jeg dette på en mest mulig skånsom måte?
Postet 05.07.06 kl 13:46
Før du begynner start med et skikkelig vannbytte i karret
1) Ta en bøtte med 10 liter vann og tilsett natron til du har kH 3.
2) Deretter bytter du vann i karret (hvis 10 liter er mer enn 10% av vannvolum reduserer du mengde til 10 %)
3) Sjekk pH i karret
Nå har du en mal for hva som skal til.
Ta det sakte og rolig når pH nærmer seg 7 starter du opp CO2 for å drive pH nedover før du tilsetter mer regulert "kHvann" som får pH til å stige igjen. Dette må gjøres forsiktig slik at du ikke får for mye pH svigninger.
Ved hver vannbytte tilfører du regulert kHvann slik at du opprettholder bufferen.
Postet 05.07.06 kl 15:00
Geir KristiansenVed hver vannbytte tilfører du regulert kHvann slik at du opprettholder bufferen.
Først: takk for svar!
Sånn som jeg forstår det du sier, må jeg over på bøttestadiet når det gjelder vannbytte i kar der jeg må regulere kh pga tilsetting av co2?
Om det er korrekt, er ikke tilsetting av co2 mulig her....
Postet 05.07.06 kl 15:25
Neida, det må du ikke. Det er bare jeg som liker å gi litt forsiktige råd slik at jeg ikke ber noen å gjøre noe som de ikke har kontroll på.
Jeg regulerer kH rett i karret, men så vet jeg hvor mye som skal til for å opprettholde kH.
Hvis du kjøper Natrin bikarbonat fra for eksempel Webzoo så vil dette løse seg meget for opp i vann og du vil se en umiddelbar endring i kH og pH.
Endring i pH og kH er ikke noe problem så lenge du går forsiktig ut.
Hvor mange liter er karret på?
Postet 05.07.06 kl 18:26
det var kjempeflott at jeg slipper bøttestadiet, det er litt vel tungvindt når man skal bytte endel vann.....
Det aktuelle karet er på 230 liter. Nutrafin- pakken er beregnet på kar opp til 180 liter, slik at dette er underdimensjonert. Jeg ser på det som en fordel så lenge jeg ikke har erfaring med co2. Hvis dette "prosjektet" går bra, har jeg tenkt å kjøpe et anlegg basert på gassflaske, feks det som Ferplast har.
Enn så lenge har jeg tenkt å bruke vanlig natron for å øke kh - det holder foreløpig til "testperioden" min. Jeg har ikke gjort noe for å øke kh i noen av mine nå 11 kar, og jeg vil kun vurdere å gjøre dette i kar der det skal tilsettes co2. Men dette er litt avhengig av hvordan denne testen fungerer og hvor tungvindt det blir med tilsetning av ditt og datt og det tredje og det fjerde ved vannbytte. Det er ganske så kjekt når man bare kan fylle vann rett fra krana og ikke dille med tilsetting! Men så var det planteveksten da.....
Det aktuelle karet er på 230 liter. Nutrafin- pakken er beregnet på kar opp til 180 liter, slik at dette er underdimensjonert. Jeg ser på det som en fordel så lenge jeg ikke har erfaring med co2. Hvis dette "prosjektet" går bra, har jeg tenkt å kjøpe et anlegg basert på gassflaske, feks det som Ferplast har.
Enn så lenge har jeg tenkt å bruke vanlig natron for å øke kh - det holder foreløpig til "testperioden" min. Jeg har ikke gjort noe for å øke kh i noen av mine nå 11 kar, og jeg vil kun vurdere å gjøre dette i kar der det skal tilsettes co2. Men dette er litt avhengig av hvordan denne testen fungerer og hvor tungvindt det blir med tilsetning av ditt og datt og det tredje og det fjerde ved vannbytte. Det er ganske så kjekt når man bare kan fylle vann rett fra krana og ikke dille med tilsetting! Men så var det planteveksten da.....
Postet 05.07.06 kl 21:12
Postet 05.07.06 kl 21:58
Om Nutrafin'en er like effektiv hos deg som hos meg, så får du neppe noe særlige utfordringer.
Tenkte jeg skulle gjøre noen forsøk med CO2 tilskudd, og satte opp et Nutrafin system for 5-6 dager siden. Den gir nå en boble ca hvert 10. sekund. Den fiffige reaktoren ser desverre heller ikke ut til å være spesielt effektiv, og totalt sett kunne jeg ikke måle noen reduksjon i pH.
Hører gjerne om din erfaring.
Jeg har økt KH til 5 grader, og har nå litt vel høy pH. Satte på egen sats i en 1,5 liter flaske i kveld, den gir foreløpig en boble hvert tredje sekund - så får vi se
Tenkte jeg skulle gjøre noen forsøk med CO2 tilskudd, og satte opp et Nutrafin system for 5-6 dager siden. Den gir nå en boble ca hvert 10. sekund. Den fiffige reaktoren ser desverre heller ikke ut til å være spesielt effektiv, og totalt sett kunne jeg ikke måle noen reduksjon i pH.
Hører gjerne om din erfaring.
Jeg har økt KH til 5 grader, og har nå litt vel høy pH. Satte på egen sats i en 1,5 liter flaske i kveld, den gir foreløpig en boble hvert tredje sekund - så får vi se
Postet 17.07.06 kl 03:34
Endret: 17.07.06 kl 03:46
En liten sammenlikning med antall bobler pr sek jeg bruker for a få mellom 20 og 30 ppm. 54L: ca 50 pr minutt. 240l: ca 3 pr sek. 530 l : kanskje 5+ pr sek, vanskelig å telle. Dette er bare eksempler og det er mye som påvirker hvor mye som er passe. Overflatebevegelse har mye å si, det går mye mer ut der enn plantene bruker. Men det viser at det skal litt til før det blir farlig mye.
Postet 17.07.06 kl 22:51
Jeg ligger på 1 boble i sekundet nå, og beregner 15-20 ppm (måler KH 5 og pH 6,9-7,0). Lite overflatebevegelse, og den åpne trappe-reaktoren fra Nutrafin-settet (men altså ikke Nutrafin sats).
Reaktoren viste seg forresten å fungere mye bedre når den fikk bra med bobler, så det ser ut til at jeg slipper ekstra lyder i pumpa
Reaktoren viste seg forresten å fungere mye bedre når den fikk bra med bobler, så det ser ut til at jeg slipper ekstra lyder i pumpa
Postet 17.07.06 kl 23:16
Endret: 17.07.06 kl 23:17