Vannverket har gått bananas!! *gulp*

Skiftet vann i god tro på et Corydoras-yngelkar i kveld. Men i det jeg holdt på å tømme det nye vannet oppi (stått i bøtter siden i går), synes jeg de ble helt merkelige. Fargen ble bokstavelig talt blåst av dem, de ble helt spøkelsesaktige.

Jeg tok en kontroll av ph i bøtta, og trodde aldri ph-pennen skulle stoppe og tikke nedover.... ph 4.4 !!

Det er ikke mulig! Jeg løp og sjekket kranvannet øyeblikkelig, for det var eneste mulighet. Jeg senker jo ph med to-tre dråper eikebarkekstrakt, og den dosen tar utgangspunkt i den vanlige kranvann-verdien på ph 7.8.

Kranvannets ph-verdi har styrtet rett ned i kjelleren, den var på 5.7!

Hva i alle dager har skjedd med vannverket her? Hvordan er dette mulig? Jeg har ikke opplevd dette før noengang. Her er ph rimelig stabil mellom 7.8 - 8.0. Det er første gang jeg har opplevd så lav ph i kranvannet.

Dæger'n.... nå har jeg ingen anelse om hvor mange dager ph-verdien har vært så skrekkelig lav. Og jeg har tatt flere vannbytter rundtomkring i karene de siste dagene....
Ikke søren om jeg tør å måle ph i de andre karene mine nå. Da får jeg vel helt nervesammenbrudd...

For sikkerhets skyld renset jeg og kalibrerte ph-pennen på nytt, for å være sikker på at den ikke klusset. Men neida, suuuuuurt vann!

Flere som har opplevd at det lokale vannverket har tuklet så kraftig med vannet?
mona o
Skiftet vann i god tro på et Corydoras-yngelkar i kveld. Men i det jeg holdt på å tømme det nye vannet oppi (stått i bøtter siden i går), synes jeg de ble helt merkelige. Fargen ble bokstavelig talt blåst av dem, de ble helt spøkelsesaktige.

Oi, høres ikkje bra ut...
Kossen går det med Corry'ene då?
Det var en voldsom endring i en ellers stabil ph på kranvannet. Tror jeg hadde eksplodert om det var meg som opplevde dette (ehh, har opplevd det en gang, og da gjorde jeg nettopp dette).

Aner ikke hvordan rensing dere har på vannet, men her renses vannet med marmorfilter, for så å UV-belyses, og deretter tilsettes Co2 i store mengder for å løfte (jepp, løfte), Ph til ett stabilt nivå på 8,35.
Siden vannet filtreres over marmor, tilføres en del kalsium, og noe karbonater. Siden Ph da er ganse høy i utgangspunktet, kan Co2 brukes for å stabilisere verdien, siden den binder seg mot kalsiumet til kalsiumkarbonater.

Den ene gangen ph plutselig falt voldsomt, måtte dem koble ut det vanlige filteret, og heller bruke gammelmetoden med klor.
Ph i krana endte da på 5,5, som stemmer godt overens med verdien i drikkevannskilden. Heldigvis var det ett kortvarig problem, og jeg kunne fort gå tilbake til normale vannbytter
Det var faktisk enda verre.... Jeg skrev feil ph på kranvannet i går; ph 5.7.
Men det var 5.0 ! Sjekket i dag på noe vann jeg tappet i går kveld.

I yngeltanken jeg skiftet vann på i går, helte jeg oppi litt mer vann hvor det var utrørt en halv teskje natron. Dette gjorde jeg rett etter at ph-styrten ble oppdaget. I dag ser det ut til at 6 av 7 Corydoras adolfoi yngel taklet det bra, men det er en som ligger med nesa ned i grusen under en trerot. Den er i live, men jeg tror det bare er såvidt....

Det er sannsynlig at denne ph'en har vært i noen dager allerede, eller muligens vært det, gått tilbake til normalen, og så styrtet igjen. For jeg oppdaget nemlig at alle Kirsebær-rekene mine er borte for litt siden. De er antageligvis døde, for ph i karet deres var på litt over 4....!!

Jeg skjønner ingenting av dette.

Men jeg vet at jeg må ned på matbutikken etterpå og kjøpe det de har av natron.... så må jeg bare sjekke alle kar og se hvem som er rammet. Så får jeg forsiktig heve ph til litt mere normale verdier med vann fra bøtter, iblandet natron.

Byttet vann på 250 literen med Keisertetra for et par dager siden, og dagen etter fant jeg en død Keisertetra. Synes det var merkelig, men sånt skjer jo i blant så jeg sjekket ingenting. Èn død tetra er liksom ingen krise. Skjønner jo nå at jeg sannsynligvis har tømt oppi vann med en helt ukristelig ph.

Kjip lesing... håper resten av fiskene "står han av".

Man får seg litt av en overraskelse når vannverdiene endrer seg så radikalt, ja..... Har vært med på den der sjøl, bare andre veien (plutselig hoppa pH opp 2hele grader her...)

Her har vannet tilsynelatende stabilisert seg på den "nye" verdien.
Virkelig synd jeg ikke har lyst til å starte med afrikanske ciklider, for vannet hadde vært perfekt til det....
Skulle tro de var pliktige til å varsle sånne dropp i pH, det er jo tross alt en del av oss som bruker vann til noe mer enn å vaske kopper og dusje!! Forferdelig leit når det også ender med fiskedød! Håper du berger resten, Mona!
Dette var skikkelig skummelt! Lykke til, håper alle fiskene klarer seg og ikke minst at verdiene i kranvannet stabiliserer seg igjen! Har du tenkt å kontakte vennverket for å høre om de veit hva som kan ha skjedd?
Ennå en grunn til å klemme noen grunker til ut av lommeboka, for å kjøpe seg en digital ph-tester.

Er jo litt lettere, og ikke minst billigere, enn de kjedelige dråpetestene.
Tror nesten jeg får følge Monas eksempel, nemlig å skaffe en slik en.
Tipper også at anlegget som hever ph er ute av drift. De hever gjerne ph for at ikke vannet skal være så hardt mot rørene. Her i Oslo har ikke vannverket dette ennå, og veldig surt vann er vanlig. De bygger nytt anlegg nå, så vi mister vel det fine sure vannet vårt når det er ferdig. Men vi slipper vel kloren. Det var jo en periode for noen år siden hvor de kjørte med maks klor på grunn av en målefeil på bakterieprøver. Det er mye enklere å heve ph enn å senke den. Man bruker bare litt bikarbonat. Hvis man har litt KH så er man ikke så utsatt for svingninger. Det er mye stabilere allerede ved kh 1-2 enn det er ved 0. Jeg kjøpte nettop et 5kg spann med ph/kh buffer(bikarbonat) på Webzoo for 200kr. Det er nok til mange års forbruk.

Huff, det værste som finnes er endringer i vannverdier som er bortimot opplest og vedtatt. Var en periode her at jeg ikke kunne fatte at CO2 anlegget mitt gikk på sparebluss. Helt til jeg målte kranvannet. Fra å ligge på en stabil pH på 7.5 leverte vannverket nå pH på 6.9. Det skulle lite CO2 til for å få pH på 6.7 og plantene mine furtet skikkelig. Etter en måned falt de tilbake på 7.5 og dermed måtte rutiene endres tilbake til standard.

Elektronisk måling er tingen da dette medfører lite arbeid med å springe gjennom karrene og få korrekte mål med en gang.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap