Hjelp til måling av Gh

Hei!

Har nettopp kjøpt meg hardhetsmåleutstyr, men trenger litt hjelp for å kunne bruke det "riktig".
I bruksanvisningen står det at hvis det skjer en fargeforandring etter første dråpen så er Dh lik 1. Men det som står her er jo at når fargen går fra rød til grønn er testen fullført.
Prøvde såvidt i går og da ble vannet lyserosa (veldig svakt) på dråpe nr 2, og videre sterkt deretter. Betyr det da at jeg har 2dh i akvariet eller skal jeg vente til vannet blir grønt før jeg kan få vite hvilken hardhet vannet har??
Heisann

Du skal telle antall dråper frem til vannet blir grønt.
Tar det 5 dråper, har du gh på 5.

Så du må nok dryppe flere dråper, helt til det blir grønt.
Stemmer det Remi, og artikkelen sier

Om du har hardt vann, kan det hende at du må dråpe både vel og lenge, før testen blir blågrønn.
Målte på nytt i går. Etter 5dråper ble gikk vannet fra å være litt mørkere rosa til å bli klart / grønt.
6 dråpen gjorde tydeligvis utslag da vannet ble svakt grønt.
Vil dette da si at hardheten i vannet ligger på 5-6dh??

Vet at det er mye spørsmål her og mange av dem er sikkert dumme, men bedre å spørre 2ganger for mye enn 1 gang for lite..!
Stemmer at Gh er 5-6 om du brukte så mange dråper testveske på 5ml testvann

Husk at ingen spørsmål er for dumme! Det er svært mye å lære innenfor denne hobbyen (ehh, lidenskap er vel oftest mer riktig). Det å tørre å stille spørsmål, er en av de beste måtene å lære på.

Så det er bare å fortsette å stille spørsmål om ting du lurer på
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap