- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- spørsmål om co2- anlegg
spørsmål om co2- anlegg
hei dette er min fyrste innleg til dette forumet.
Når eg eg va på ferie va eg imponert over eit Co2 anlegg. og da viste han meg noe eg trur det va JBL hadde laget eg er ikkje sikker,
men uansett viste han meg pakken utstyr pakke nr2 der var alt untatt den computeren/dataen og so fortalte han forskelen mellom pakke nr 2 og 3 og der sa han att computeren på pakke 3 styrer både ph verdien og co2 nivået.. det å ha ein jamn ph er noe eg alltid ha ønsket meg for den er meg ujamn men so er det dissa pengane pris forskel på dei to setta er å¨ca 2500kr er det vertd det
eg har eit 250l akvarium med utvendig pumpe som puper ca 950l i timen, varme kolbe på 300w + noe få fisker alt det kjøpte eg brukt for 2000kr so eg har jo spart litt pengar på det so da tenkte eg å invistere i eit sikkeli co2 anlegg for plantene eg har trur eg nesten ikkje vekser dei he stått på stedet vil helt sida e kjøpte dei (kjøpte 10 planter) det setter eg lurer på er dette
http://www.akvarieudstyr.dk/database/vis_produkter.asp?ProduktID=2619
der får man alt inkludert computern noen som har litt erfaring med dette settet er det enkelt å betjene o.s.v 5000kr er masse pengar
so all hjelp/råd er kjempe bra
Når eg eg va på ferie va eg imponert over eit Co2 anlegg. og da viste han meg noe eg trur det va JBL hadde laget eg er ikkje sikker,
men uansett viste han meg pakken utstyr pakke nr2 der var alt untatt den computeren/dataen og so fortalte han forskelen mellom pakke nr 2 og 3 og der sa han att computeren på pakke 3 styrer både ph verdien og co2 nivået.. det å ha ein jamn ph er noe eg alltid ha ønsket meg for den er meg ujamn men so er det dissa pengane pris forskel på dei to setta er å¨ca 2500kr er det vertd det
eg har eit 250l akvarium med utvendig pumpe som puper ca 950l i timen, varme kolbe på 300w + noe få fisker alt det kjøpte eg brukt for 2000kr so eg har jo spart litt pengar på det so da tenkte eg å invistere i eit sikkeli co2 anlegg for plantene eg har trur eg nesten ikkje vekser dei he stått på stedet vil helt sida e kjøpte dei (kjøpte 10 planter) det setter eg lurer på er dette
http://www.akvarieudstyr.dk/database/vis_produkter.asp?ProduktID=2619
der får man alt inkludert computern noen som har litt erfaring med dette settet er det enkelt å betjene o.s.v 5000kr er masse pengar
so all hjelp/råd er kjempe bra
Postet 19.07.06 kl 23:28
Hei og velkommen til forumet.
Settet til JBL er like kurrant som noe annet sett. Reguleringen av pH er meget lett med disse settene. Du setter in et kontrollintervall for eksempel melom 6.70 og 6.75 og kontrolleren måler pH konstant og slår av og på magnetventilen etter behov.
5.800 korner var litt høyt ut i fra at det kun er med ei 500 gr flaske. Jeg har omtrent dette settet
Aqualine Buscke Regulator 820,-
Aqua Medic Magnetventil 480,-
CO 2 Reaktor for akvarier opptil 1000 liter 604,-
Aqualine buschke CO2 flaske 2 kg. 1.360,-
IKS aquastar Alpha pH Kontroller 2.772,-
Som kommer på litt over 6000,- men da med 2 kg flaske.
pH kontrolleren kontrollerer ikke CO2 mengden. Det er kombinasjonen av pH og kH som vil gi en gitt CO2 mg/liter. Du regulerer altså kH(med natron bikarbonat) slik at CO2 anlegget legger inn nødvenndig mengde med CO2 for å få en gitt pH- verdi.
Sammenhengen er slik 3 * kH * 10^(7-pH), der
pH er pH-verdien i karret ditt og kH er kH verdien i karret dit. Med kH på 3 og pH på 7 vil du da få 12 mg/liter CO2.
Når det gjelder spørsmålet om det er verdt å betale rundt 2.500,- så vil det i mitt tilfelle være utenkelig å være foruten. Dette på bakgrunn av at konstant PH-verdi er et must.
Postet 20.07.06 kl 00:31
Endret: 20.07.06 kl 00:32
kan anbefale dette:
Co2 sæt uden flaske 839,00
AM. pH controller til co2 styring 1.998,00
CO2 flaske 6kg. 1.295,00
Samlet indkøb: DKK 4.132,00
Du kan kjøpe det her.
Co2 sæt uden flaske 839,00
AM. pH controller til co2 styring 1.998,00
CO2 flaske 6kg. 1.295,00
Samlet indkøb: DKK 4.132,00
Du kan kjøpe det her.
Postet 20.07.06 kl 00:51
Postet 20.07.06 kl 00:54
Postet 20.07.06 kl 01:11
Postet 20.07.06 kl 12:14
Et ekstra tips er forresten å teste kjøpe et testkit for KH, om du ikke allerede måler denne verdien.
KH blir viktig når du begynner med CO2-tilskudd. Dersom du har kalkstein i karet, eller tilsetter karbonater blir det ekstra viktig å måle denne med gjevne mellomrom (kalkstein kan lure pH-kontrolleren til å tilsette for mye CO2, ved at KH stadig øker)
Lykke til med investeringen
KH blir viktig når du begynner med CO2-tilskudd. Dersom du har kalkstein i karet, eller tilsetter karbonater blir det ekstra viktig å måle denne med gjevne mellomrom (kalkstein kan lure pH-kontrolleren til å tilsette for mye CO2, ved at KH stadig øker)
Lykke til med investeringen
Postet 20.07.06 kl 12:55
Endret: 20.07.06 kl 12:59
AM sin computer er veldig enkel å bruke. Den leveres med pH probe, magnet ventil og bufferveske til ca 200o kr. Bruksanvisningen er ikke på norsk, men er det noe du lurer på så ta gjerne kontakt
Postet 20.07.06 kl 16:33