- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Redusere kH med torv, hvordan?
Redusere kH med torv, hvordan?
Hei
Jeg sliter litt med for høy kh-verdi i karet mitt. Verdien er på rundt 10 og ønsker en verdi på ca 4. Etter hva jeg har forstått kan eg bruke Eheim ehfitorf for å redusere kh-verdien.
Det jeg lurer på er:
1. Hvor mye ehfitorf skal jeg legge i filteret i et 240 liters akvarie?
2. Hvor i filteret bør dette ligge? Bruker JBL Cristal Profi 500.
3. Hvor kan jeg få tak i poser til å ha ehfitorf i?
Mvh
Kjartan
Jeg sliter litt med for høy kh-verdi i karet mitt. Verdien er på rundt 10 og ønsker en verdi på ca 4. Etter hva jeg har forstått kan eg bruke Eheim ehfitorf for å redusere kh-verdien.
Det jeg lurer på er:
1. Hvor mye ehfitorf skal jeg legge i filteret i et 240 liters akvarie?
2. Hvor i filteret bør dette ligge? Bruker JBL Cristal Profi 500.
3. Hvor kan jeg få tak i poser til å ha ehfitorf i?
Mvh
Kjartan
Postet 31.07.06 kl 06:29
Postet 31.07.06 kl 16:49
Hva er ph-verdien da? Husk at du senker den ganske mye også.
Du må være veldig forsiktig med akkurat torven i pakning fra Eheim. Den er nemlig spesielt sterk, for den har jeg prøvd. Den senket ph utrolig mye.
Hva slags kh verdi har du i kranvannet ditt? Kan det være noe i akvariet som hever kh verdien?
Det finnes ingen fast oppskrift på mengden torv man skal benytte. Hver og en må bare prøve seg frem i sitt eget akvarium.
Filterposer til dette får du kjøpt i nettbutikker som www.tropefisk.no og www.webzoo.net for eksempel.
Du må være veldig forsiktig med akkurat torven i pakning fra Eheim. Den er nemlig spesielt sterk, for den har jeg prøvd. Den senket ph utrolig mye.
Hva slags kh verdi har du i kranvannet ditt? Kan det være noe i akvariet som hever kh verdien?
Det finnes ingen fast oppskrift på mengden torv man skal benytte. Hver og en må bare prøve seg frem i sitt eget akvarium.
Filterposer til dette får du kjøpt i nettbutikker som www.tropefisk.no og www.webzoo.net for eksempel.
Postet 31.07.06 kl 16:56
Endret: 31.07.06 kl 16:58
Med så høy kH tror jeg at det blir for "puskt" med torv som løsning for å redusere denne. Har vel ikke noen patentløsning for deg, men det enkleste er vel å kjøre en test. Hvis du har Plantasjen i nærheten er vel den billigste løsnigen å kjøpe torv der, Så lenge det ikke er benyttet tilsetninger i den fungerer denne like bra som dyre Ehfitorf.
Jeg filtrerer konstant over torv i alle kar og så lenge man har kH mellom tre og fire senkes pH sakte og kH reduserers mer av vannbyttene enn av torven.
Postet 31.07.06 kl 17:37
Bruker testsett fra Tetra og får med dette settet en pH=7.0 (kun målbart med trinn på 0.5). kH i kranvannet mitt ligger på ca 4, så det er nok noe i akvariet som hever kh. Kanskje det er grusen/sanden jeg bruker som inneholder kalk, noe som i såfall er ganske forargerlig ettersom det ikke er det enkleste å gjøre noe med.
Bruker å ha vannbytte en gang i uken der jeg skifter ca 1/3 av vannet. kH-verdien før/etter vannbytte varierer svært lite, har en verdi på mellom 8 - 10. Etter det jeg har forstått bør kH være lavere for å ha mest mulig fri CO2 i akvariet. Planteveksten er relativt bra, men kan se skjønnhetsfeil på enkelte planter, slik som glosso og Heteranthera Zosterifolio. Om dette skyldes kH-verdien vet jeg ikke.
Fiskene ser ihvertfall ut til å ha det bra dersom jeg ser på farger/tegninger, selv om det ikke er noen av dem som yngler enda. Men det kan vel også være sammensetningen av fisker jeg har, samt at mange av dem er relativt unge enda.
Finnes det andre "midler" for å senke kH? Siden torv kanskje ikke hjelper meg noe særlig.
Bruker å ha vannbytte en gang i uken der jeg skifter ca 1/3 av vannet. kH-verdien før/etter vannbytte varierer svært lite, har en verdi på mellom 8 - 10. Etter det jeg har forstått bør kH være lavere for å ha mest mulig fri CO2 i akvariet. Planteveksten er relativt bra, men kan se skjønnhetsfeil på enkelte planter, slik som glosso og Heteranthera Zosterifolio. Om dette skyldes kH-verdien vet jeg ikke.
Fiskene ser ihvertfall ut til å ha det bra dersom jeg ser på farger/tegninger, selv om det ikke er noen av dem som yngler enda. Men det kan vel også være sammensetningen av fisker jeg har, samt at mange av dem er relativt unge enda.
Finnes det andre "midler" for å senke kH? Siden torv kanskje ikke hjelper meg noe særlig.
Postet 01.08.06 kl 00:09
Blir litt i stuss når kH ligger mellom 8-10 i karret samtidig som pH er rundt 7. Min erfaring er at pH stiger raskt mot 8 når kH går over 4.
Jeg ville uansett ha prøvd med torv selv om kH er såpass høy. Det må være noe i karret ditt som driver kH. Få tak i noe saltsyre og test grusen. Saltsyre kan kjøpes på en velassortert bensinstasjon.
En annen kanskje enklere metodikk er å plukke ut noe grus i en bøtte. Mål kH på vannet før du har det i bøtta. La det hele stå i et døgn og mål igjen.
Plantene vil gyve løs på karbonatet i vannet for å skille ut karbonet når det begynner å bli lite CO2 i vannet. Dette krever ekstra med næring og det er derfor påkrevd med litt større dose mikro- og makronæring enn det som er vanlig med fri CO2.
Postet 01.08.06 kl 00:28
Postet 01.08.06 kl 01:19
Med 30 mg/liter går du ut fra kH på 10 og pH på 7. Hvis du reduserer pH med 0,1 intervaller vil CO2 mg/liter endres mye. Med pH på 6,8 vil du med samme kH ha 47 mg/liter.
Det er ikke nødvendig å overstige 25 mg/liter så her ville jeg ha kjørt en testballong. Ta utgangspunkt in et vanlig vannbytte. Sett dette vannet i en egnet beholder med for eksempel en luftpumpe i. Fyll halvparten av en eske med Ehfitorf i en strømpe og legg denne i beholderen. Mål verdier etter et døgn, to døgn, tredøgn. På denne måten får du et forhold til hva som skjer med vannverdiene. Når erfaringene er gjort ser du selv hva som skal til.
Har ingen tro på at pH vil endre seg fort med denne kH. Vannet har stor buffringsevne på disse verdiene. Poenget er mer at du slipper å tilføre så mye CO2 for å holde pH nede.
Postet 01.08.06 kl 09:47
Husk at den høye konsentrasjonen av CO2 vil kunne øke effekten av hardhets-økende elementer i karet. Artig med kombinasjon av pH-kontroller og kalkholdig substrat...
Dersom det er dette som har skjedd hos deg kan du forsøke med vannbytte, redusert CO2-tilskudd, og midlertidig tilsetning av aci-toner for å hindre at pH går i taket. Jeg har en teori om at toneren og hardheten forsvinner gradvis sammen etter hvert som du bytter vann
På sikt må du nok kvitte deg med enten kalken, eller pH-kontrolleren.
Dersom det er dette som har skjedd hos deg kan du forsøke med vannbytte, redusert CO2-tilskudd, og midlertidig tilsetning av aci-toner for å hindre at pH går i taket. Jeg har en teori om at toneren og hardheten forsvinner gradvis sammen etter hvert som du bytter vann
På sikt må du nok kvitte deg med enten kalken, eller pH-kontrolleren.
Postet 01.08.06 kl 15:38
Endret: 01.08.06 kl 15:48